Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Telefoonoor

Een nieuwe kantoorziekte rukt op: het telefoonoor. Voor gehoorschade bij callcenter-medewerkers, veroorzaakt door harde telefoongeluiden, zijn in Groot-Brittanië al schadeclaims toegekend.

br />
De federatie van Britse vakbonden TUC slijpt de messen om callcenters aan te pakken met schadeclaims, meldt de Volkskrant. Niet goed werkende telefooncentrales zouden met plotselinge snerpende herrie de trommelvliezen doen springen en geheugenverlies, hoofdpijn en depressies veroorzaken. De enkele ontevreden klant die een alarmsirene tegen aanranders bij de hoorn houdt doet de oren ook al geen goed. ‘Acoustic shock’, is de nieuwe beroepsaandoening gedoopt. Er zijn aan callcentermedewerkers al schadevergoedingen van 200 duizend pond toegekend. Meer rechtszaken zijn in voorbereiding.

Desgevraagd betoont Delfts hoogleraar perceptieve akoestiek prof.dr.ir. Frans Bilsen zich op zijn minst sceptisch. ,,Ha ha, heerlijk. Absolute kolder”, lacht hij als hij de waarschuwing voor gescheurde trommelvliezen hoort van de de vakbondenfederatie TUC.

,,Je kunt het trommelvlies nauwelijks beschadigen met geluid”, zegt Bilsen,

,,Een vuurwerkontploffing kán zulke gevolgen hebben, maar vaak komt dat niet voor. Zelfs als je het trommelvlies mechanisch beschadigt, heb je een goede kans dat het vanzelf herstelt. Het lijkt mij nogal overdone, dat bericht.”

Gehoorbeschadigingen zijn het gevolg van beschadigingen van de trilharen in het binnenoor door geluid, legt Bilsen uit. In principe is dat nog wel mogelijk over een telefoonlijn, denkt Bilsen, als het geluid extreem luid is. ,,Maar als je zo’n luide toon hoort is toch je eerste reactie om de koptelefoon van je hoofd te rukken. Om een gehoorbeschadiging te krijgen moet het geluid een tijdje aanhouden. Waarschijnlijk gaat het membraan van de koptelefoon eerder kapot.”

Schadevergoeding

De achternaamloze David die volgens een bericht van de TUC 200 duizend pond schadevergoeding kreeg heeft nog steeds last van een piepende toon in zijn oor, waardoor hij niet kan slapen. ,,Die piepende toon, tinnitus, dat is inderdaad een teken van beschadigde trilharen. Maar het verbaast me wel”, zegt Bilsen. Als de beschadiging permanent is, kan het gebeuren dat de pieptoon niet meer verdwijnt.

,,Psychologische klachten als hoofdpijn of geheugenverlies kan ik me veel beter voorstellen bij telefoonwerkers”, zegt Bilsen, die wel waarschuwt dat hij op dat gebied geen expert is. Maar ook andere werkomstandigheden als stress en vermoeidheid hebben daar invloed op. Bilsen: ,,Wie weet waar die mensen allemaal voor uitgescholden worden.”

Een nieuwe kantoorziekte rukt op: het telefoonoor. Voor gehoorschade bij callcenter-medewerkers, veroorzaakt door harde telefoongeluiden, zijn in Groot-Brittanië al schadeclaims toegekend.

De federatie van Britse vakbonden TUC slijpt de messen om callcenters aan te pakken met schadeclaims, meldt de Volkskrant. Niet goed werkende telefooncentrales zouden met plotselinge snerpende herrie de trommelvliezen doen springen en geheugenverlies, hoofdpijn en depressies veroorzaken. De enkele ontevreden klant die een alarmsirene tegen aanranders bij de hoorn houdt doet de oren ook al geen goed. ‘Acoustic shock’, is de nieuwe beroepsaandoening gedoopt. Er zijn aan callcentermedewerkers al schadevergoedingen van 200 duizend pond toegekend. Meer rechtszaken zijn in voorbereiding.

Desgevraagd betoont Delfts hoogleraar perceptieve akoestiek prof.dr.ir. Frans Bilsen zich op zijn minst sceptisch. ,,Ha ha, heerlijk. Absolute kolder”, lacht hij als hij de waarschuwing voor gescheurde trommelvliezen hoort van de de vakbondenfederatie TUC.

,,Je kunt het trommelvlies nauwelijks beschadigen met geluid”, zegt Bilsen,

,,Een vuurwerkontploffing kán zulke gevolgen hebben, maar vaak komt dat niet voor. Zelfs als je het trommelvlies mechanisch beschadigt, heb je een goede kans dat het vanzelf herstelt. Het lijkt mij nogal overdone, dat bericht.”

Gehoorbeschadigingen zijn het gevolg van beschadigingen van de trilharen in het binnenoor door geluid, legt Bilsen uit. In principe is dat nog wel mogelijk over een telefoonlijn, denkt Bilsen, als het geluid extreem luid is. ,,Maar als je zo’n luide toon hoort is toch je eerste reactie om de koptelefoon van je hoofd te rukken. Om een gehoorbeschadiging te krijgen moet het geluid een tijdje aanhouden. Waarschijnlijk gaat het membraan van de koptelefoon eerder kapot.”

Schadevergoeding

De achternaamloze David die volgens een bericht van de TUC 200 duizend pond schadevergoeding kreeg heeft nog steeds last van een piepende toon in zijn oor, waardoor hij niet kan slapen. ,,Die piepende toon, tinnitus, dat is inderdaad een teken van beschadigde trilharen. Maar het verbaast me wel”, zegt Bilsen. Als de beschadiging permanent is, kan het gebeuren dat de pieptoon niet meer verdwijnt.

,,Psychologische klachten als hoofdpijn of geheugenverlies kan ik me veel beter voorstellen bij telefoonwerkers”, zegt Bilsen, die wel waarschuwt dat hij op dat gebied geen expert is. Maar ook andere werkomstandigheden als stress en vermoeidheid hebben daar invloed op. Bilsen: ,,Wie weet waar die mensen allemaal voor uitgescholden worden.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.