Campus

Zelfs de fooien leveren we in

.chap De passie van ir. Peter Scheepmaker (45),,Mijn passie is eigenlijk railtechniek. Een stalen wiel op een stalen rail, het gebrek aan wrijving waardoor het wiel lang doorrolt, dat vind ik schitterend.

Voor mijn vierde verjaardag kocht mijn vader een modelbaantje, zogenaamd voor kleine Peter. Vermoedelijk komt daar de interesse vandaan. Dat heeft zich aardig ontwikkeld.

Hobby en werk lopen bij mij door elkaar heen. Vandaag heb ik de hele dag tramgeluid gemeten in Den Haag. Ik werk bij de sectie verkeersbouwkunde van civiele techniek maar ben fulltime gehuurd door de HTM om het tramnet te optimaliseren. Daarnaast ben ik vanaf mijn achttiende vrijwilliger bij het Trammuseum, waarvan ik inmiddels voorzitter ben.

Op zaterdag werken we in het museum aan het schoonmaken, onderhouden en repareren van het materieel. Van april tot oktober is het museum op zondagmiddag open. We verdienen er niets mee, zelfs de fooien gaan in de pot. Sommige mensen vinden dat vreemd. Mijn filosofie is: het levert plezier op. De meeste hobby’s kosten geld. De grootste beloning vind ik als kinderen ademloos kijken naar ouderwetse trams.

Flexibel

Toevallig staan we nu tussen oud materieel in het museum, maar heel modern vind ik eigenlijk het mooiste. Alhoewel het oude natuurlijk belangrijk is om van te leren. De Franse TGV vind ik prachtig. In mijn vakantie ben ik nog naar Parijs geweest. Franse trams van fabrikant Alstom, die ook de TGV maakt, zijn het modernst. Ze zijn heel flexibel voor hun klanten en dat kun je van Duitse tramproducenten niet zeggen.

Wat ik vind van de discussie over de tramlijn in de TU-wijk? Vervoerstechnisch zou ik zeggen: laat hem over de Mekelweg rijden. Uit onderzoek blijkt dat daar de meeste mensen er gebruik van maken. Bereikbaarheid is heel belangrijk voor studenten, dat is vaak een drempel voor mensen om openbaar vervoer te gebruiken. Voor de argumenten van De Voogd, dat de tram de campus doorsnijdt, is ook wat te zeggen. Jammer is dat niet wordt gezocht naar creatieve oplossingen. De leiding van de TU vraagt niet naar de deskundigheid in de eigen geledingen. Die slag wordt niet geslagen.”

.chap De passie van ir. Peter Scheepmaker (45)

,,Mijn passie is eigenlijk railtechniek. Een stalen wiel op een stalen rail, het gebrek aan wrijving waardoor het wiel lang doorrolt, dat vind ik schitterend. Voor mijn vierde verjaardag kocht mijn vader een modelbaantje, zogenaamd voor kleine Peter. Vermoedelijk komt daar de interesse vandaan. Dat heeft zich aardig ontwikkeld.

Hobby en werk lopen bij mij door elkaar heen. Vandaag heb ik de hele dag tramgeluid gemeten in Den Haag. Ik werk bij de sectie verkeersbouwkunde van civiele techniek maar ben fulltime gehuurd door de HTM om het tramnet te optimaliseren. Daarnaast ben ik vanaf mijn achttiende vrijwilliger bij het Trammuseum, waarvan ik inmiddels voorzitter ben.

Op zaterdag werken we in het museum aan het schoonmaken, onderhouden en repareren van het materieel. Van april tot oktober is het museum op zondagmiddag open. We verdienen er niets mee, zelfs de fooien gaan in de pot. Sommige mensen vinden dat vreemd. Mijn filosofie is: het levert plezier op. De meeste hobby’s kosten geld. De grootste beloning vind ik als kinderen ademloos kijken naar ouderwetse trams.

Flexibel

Toevallig staan we nu tussen oud materieel in het museum, maar heel modern vind ik eigenlijk het mooiste. Alhoewel het oude natuurlijk belangrijk is om van te leren. De Franse TGV vind ik prachtig. In mijn vakantie ben ik nog naar Parijs geweest. Franse trams van fabrikant Alstom, die ook de TGV maakt, zijn het modernst. Ze zijn heel flexibel voor hun klanten en dat kun je van Duitse tramproducenten niet zeggen.

Wat ik vind van de discussie over de tramlijn in de TU-wijk? Vervoerstechnisch zou ik zeggen: laat hem over de Mekelweg rijden. Uit onderzoek blijkt dat daar de meeste mensen er gebruik van maken. Bereikbaarheid is heel belangrijk voor studenten, dat is vaak een drempel voor mensen om openbaar vervoer te gebruiken. Voor de argumenten van De Voogd, dat de tram de campus doorsnijdt, is ook wat te zeggen. Jammer is dat niet wordt gezocht naar creatieve oplossingen. De leiding van de TU vraagt niet naar de deskundigheid in de eigen geledingen. Die slag wordt niet geslagen.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.