Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Harmonie uit de Donaumonarchie

Krashna Musika voert drie werken uit van telgen uit de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie. De ‘Harmoniemesse’ van Franz Joseph Haydn is er één van.

De vader van het Weens classisisme schrijft het op 70-jarige leeftijd en het vormt zijn laatste grote werk.

Arnold Schönberg wordt evenals Haydn in Wenen geboren, maar dan 140 jaar later. En waar Haydn behoort tot de eerste Weense School, is Schönberg een belangrijke exponent van de tweede. In 1933 vlucht de jood Schönberg naar Amerika. Daar, gekweld door zorgen om zijn achtergebleven familie, componeert hij ‘Kol Nidre’ in 1938. Het behandelt de breuk tussen Jaweh en het Israëlitische volk. Het werk is een reactie op een gelijknamige compositie van Max Bruch, die in de ogen van Schönberg een valse sentimentaliteit oproept met weemoedige celloklanken. Schönbergs Kol Nidre kan aangeduid worden als de onromantische tegenhanger van Bruch.

Evenals Schönberg ontvlucht Bela Bartók Europa. De Hongaarse componist doet dat in 1940 om ‘rustiger tijden in de oude wereld af te wachten’. Eenmaal in New York componeert hij in 1943 het ‘Concert voor Orkest’. Het wordt een hulde aan Beethoven en één van de hoogtepunten van zijn oeuvre. Opmerkelijk, want bij Bartók is dan al een jaar geleden leukemie geconstateerd. Hij sterft in 1945 en daarmee is het cirkeltje rond, want Haydn is ook dood. (PvdP)

Op donderdag 6 december in de Sacramentskerk, Poortlandplein 1, Delft. Aanvang: 20.15 uur. Ook op vrijdag 7 december in de

Prinsekerk, Schepenstraat 71, Rotterdam. Aanvang: 20.15 uur.

Krashna Musika voert drie werken uit van telgen uit de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie. De ‘Harmoniemesse’ van Franz Joseph Haydn is er één van. De vader van het Weens classisisme schrijft het op 70-jarige leeftijd en het vormt zijn laatste grote werk.

Arnold Schönberg wordt evenals Haydn in Wenen geboren, maar dan 140 jaar later. En waar Haydn behoort tot de eerste Weense School, is Schönberg een belangrijke exponent van de tweede. In 1933 vlucht de jood Schönberg naar Amerika. Daar, gekweld door zorgen om zijn achtergebleven familie, componeert hij ‘Kol Nidre’ in 1938. Het behandelt de breuk tussen Jaweh en het Israëlitische volk. Het werk is een reactie op een gelijknamige compositie van Max Bruch, die in de ogen van Schönberg een valse sentimentaliteit oproept met weemoedige celloklanken. Schönbergs Kol Nidre kan aangeduid worden als de onromantische tegenhanger van Bruch.

Evenals Schönberg ontvlucht Bela Bartók Europa. De Hongaarse componist doet dat in 1940 om ‘rustiger tijden in de oude wereld af te wachten’. Eenmaal in New York componeert hij in 1943 het ‘Concert voor Orkest’. Het wordt een hulde aan Beethoven en één van de hoogtepunten van zijn oeuvre. Opmerkelijk, want bij Bartók is dan al een jaar geleden leukemie geconstateerd. Hij sterft in 1945 en daarmee is het cirkeltje rond, want Haydn is ook dood. (PvdP)

Op donderdag 6 december in de Sacramentskerk, Poortlandplein 1, Delft. Aanvang: 20.15 uur. Ook op vrijdag 7 december in de

Prinsekerk, Schepenstraat 71, Rotterdam. Aanvang: 20.15 uur.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.