Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Mobiele radar overleeft eerste transport

TARA, de mobiele radar van de faculteit ITS, ging deze week voor het eerst op stap.In een vrachtwagen vol peperdure elektronica togen dr.

Silvester Heijnen en zijn collega’s van ITS deze week naar het Utrechtse Cabauw. Op een meetterrein van het KNMI stelden zij hun Transporteerbare Atmosferische Radar (TARA) op voor de eerste meetsessie buiten Delft. ,,Het was doodeng om met de hele opstelling de snelweg op te gaan”, zegt Heijnen vlak na aankomst. ,,Maar zo op het eerste gezicht heeft alles de reis overleefd.”

TARA bestaat uit twee schotelantennes met een doorsnede van vijf meter, die nauwkeurig veranderingen in de atmosfeer registreren. De achterste antenne stuurt een radarsignaal van 3.3 GHz (GigaHerz) de lucht in. Na reflectie aan wolken, regendruppels of andere zwevende deeltjes wordt het signaal door de voorste antenne gedetecteerd. Het systeem werd op 5 juli officieel in gebruik gesteld.

,,De komende weken gaan we onze resultaten vergelijken met data van het KNMI. Daarmee willen we aantonen dat het systeem goed werkt”, zegt Heijnen. Volgend jaar wordt TARA ingezet bij de internationale meetcampagne Cloudnet. Door combinatie met andere meetmethodes proberen de onderzoekers een volledig beeld te krijgen van alle processen die zich in de atmosfeer afspelen.

Tijdens de metingen is er in de vrachtwagen plaats voor twee kleine werkplekken. Een bed, bar of keuken zit er dus niet in. Heijnen: ,,Als de metingen eenmaal lopen gaan we nog maar eens per week kijken. We denken er wel over om een webcam te installeren, zodat we de boel vanuit Delft in de gaten kunnen houden.”

TARA, de mobiele radar van de faculteit ITS, ging deze week voor het eerst op stap.

In een vrachtwagen vol peperdure elektronica togen dr. Silvester Heijnen en zijn collega’s van ITS deze week naar het Utrechtse Cabauw. Op een meetterrein van het KNMI stelden zij hun Transporteerbare Atmosferische Radar (TARA) op voor de eerste meetsessie buiten Delft. ,,Het was doodeng om met de hele opstelling de snelweg op te gaan”, zegt Heijnen vlak na aankomst. ,,Maar zo op het eerste gezicht heeft alles de reis overleefd.”

TARA bestaat uit twee schotelantennes met een doorsnede van vijf meter, die nauwkeurig veranderingen in de atmosfeer registreren. De achterste antenne stuurt een radarsignaal van 3.3 GHz (GigaHerz) de lucht in. Na reflectie aan wolken, regendruppels of andere zwevende deeltjes wordt het signaal door de voorste antenne gedetecteerd. Het systeem werd op 5 juli officieel in gebruik gesteld.

,,De komende weken gaan we onze resultaten vergelijken met data van het KNMI. Daarmee willen we aantonen dat het systeem goed werkt”, zegt Heijnen. Volgend jaar wordt TARA ingezet bij de internationale meetcampagne Cloudnet. Door combinatie met andere meetmethodes proberen de onderzoekers een volledig beeld te krijgen van alle processen die zich in de atmosfeer afspelen.

Tijdens de metingen is er in de vrachtwagen plaats voor twee kleine werkplekken. Een bed, bar of keuken zit er dus niet in. Heijnen: ,,Als de metingen eenmaal lopen gaan we nog maar eens per week kijken. We denken er wel over om een webcam te installeren, zodat we de boel vanuit Delft in de gaten kunnen houden.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.