Ict moet een vaste plek krijgen in het TU-onderwijs. Om dat te bewerkstelligen is de digitale leeromgeving gestandaardiseerd en is er een meerjarenbeleid uitgezet.
br />
In mei verscheen de nota ‘Ict in het onderwijs binnen de TU Delft 2000%2004’. De nota heeft twee uitgangspunten. Allereerst moet ict als medium voor leren en onderwijs structureel worden ingebed op de daarvoor geschikte plaatsen in de curricula. Daarnaast wil de TU Delft zich strategisch profileren op het terrein van icto (ict in het onderwijs).
Samenhang
De komst van ict zal langzaam maar zeker leiden tot grote veranderingen in de vorm en inhoud van het onderwijs en het onderwijsproces. Voorbeelden hiervan zijn interactieve telecolleges via internet, 3D-simulaties van technische processen, gebruik van cd-roms, het interactief toetsen (via proeftentamens) door studenten van hun kennis, digitale studiegidsen, of het on-line aanmelden voor tentamens.
Daarnaast opent ict de mogelijkheden om nieuwe (internationale) doelgroepen te bereiken. Het opent zelfs de deur voor %virtuele% internationale samenwerking. Ir. Joost Groot Kormelink, beleidsmedewerker van Onderwijs, Onderzoek en Studentenbeleid bij de Staf cvb, is nauw betrokken geweest bij het opstellen van de ict-nota en het verdere beleid: ,,Een voorbeeld daarvan zie je bij Lucht- en Ruimtevaart. Daar werken ze aan een ontwerpopdracht samen met studenten van een Amerikaanse universiteit.”
Op ict-gebied is binnen de TU al een diversiteit aan initiatieven ontwikkeld. ,,Alleen is het de bedoeling dat deze initiatieven verbreed worden en dat er meer onderlinge samenhang inkomt. Van groot belang is het per vak en opleiding te kijken hoe ict kan worden ingebed.”
Ict blijft een middel en is geen doel op zich volgens Groot Kormelink. ,,Vanwege de hoge investeringskosten is het noodzakelijk om keuzes te maken. In dit kader komt er een icto-bureau dat overzicht houdt over alle initiatieven, zorgt voor de verbreding hiervan en dat desgevraagd de faculteiten ondersteuning aanbiedt. Daarnaast is er een TU-breed icto-platform opgericht dat meedenkt en beslist over icto-ontwikkelingen binnen de universiteit.
Persoonlijke coach
Om de verbreding en de eenheid van ict te bevorderen is door het college van bestuur gekozen voor het standaardiseren van de digitale leeromgeving ,,Dat is vrij uniek voor een Nederlandse universiteit. De keuze is gevallen op Blackboard omdat een aantal faculteiten daar al goede ervaringen mee had.” Op dit moment zijn er rond de vijfduizend gebruikers van Blackboard en hebben bijvoorbeeld een faculteit als ITS en TBM ambitieuze plannen voor de ‘brede uitrol’van het systeem binnen alle vakken.
In de nabije toekomst is het de bedoeling een Studentportal aan het Blackboard te koppelen. Deze personal portal biedt studenten die inloggen via een password of chipcard een vaste eigen plek op het world wide web waar ze toegang hebben tot alle zaken met betrekking tot hun onderwijs zoals het rooster of het aanmelden voor een tentamen.
Eén mythe rond icto wil Groot Kormelink ontzenuwen. ,,Het is niet zo dat de invoering van ict de docent overbodig maakt en het onderwijs goedkoper. Integendeel. De individuele begeleiding wordt intensiever omdat bijvoorbeeld via e-mail steeds vragen gesteld kunnen worden. De rol van de docent zal door ict evalueren van lesgever naar een meer persoonlijke coach.”
www.surf.nl/edusite/spotlight/icto-tudelft/ . .
Ict moet een vaste plek krijgen in het TU-onderwijs. Om dat te bewerkstelligen is de digitale leeromgeving gestandaardiseerd en is er een meerjarenbeleid uitgezet.
In mei verscheen de nota ‘Ict in het onderwijs binnen de TU Delft 2000%2004’. De nota heeft twee uitgangspunten. Allereerst moet ict als medium voor leren en onderwijs structureel worden ingebed op de daarvoor geschikte plaatsen in de curricula. Daarnaast wil de TU Delft zich strategisch profileren op het terrein van icto (ict in het onderwijs).
Samenhang
De komst van ict zal langzaam maar zeker leiden tot grote veranderingen in de vorm en inhoud van het onderwijs en het onderwijsproces. Voorbeelden hiervan zijn interactieve telecolleges via internet, 3D-simulaties van technische processen, gebruik van cd-roms, het interactief toetsen (via proeftentamens) door studenten van hun kennis, digitale studiegidsen, of het on-line aanmelden voor tentamens.
Daarnaast opent ict de mogelijkheden om nieuwe (internationale) doelgroepen te bereiken. Het opent zelfs de deur voor %virtuele% internationale samenwerking. Ir. Joost Groot Kormelink, beleidsmedewerker van Onderwijs, Onderzoek en Studentenbeleid bij de Staf cvb, is nauw betrokken geweest bij het opstellen van de ict-nota en het verdere beleid: ,,Een voorbeeld daarvan zie je bij Lucht- en Ruimtevaart. Daar werken ze aan een ontwerpopdracht samen met studenten van een Amerikaanse universiteit.”
Op ict-gebied is binnen de TU al een diversiteit aan initiatieven ontwikkeld. ,,Alleen is het de bedoeling dat deze initiatieven verbreed worden en dat er meer onderlinge samenhang inkomt. Van groot belang is het per vak en opleiding te kijken hoe ict kan worden ingebed.”
Ict blijft een middel en is geen doel op zich volgens Groot Kormelink. ,,Vanwege de hoge investeringskosten is het noodzakelijk om keuzes te maken. In dit kader komt er een icto-bureau dat overzicht houdt over alle initiatieven, zorgt voor de verbreding hiervan en dat desgevraagd de faculteiten ondersteuning aanbiedt. Daarnaast is er een TU-breed icto-platform opgericht dat meedenkt en beslist over icto-ontwikkelingen binnen de universiteit.
Persoonlijke coach
Om de verbreding en de eenheid van ict te bevorderen is door het college van bestuur gekozen voor het standaardiseren van de digitale leeromgeving ,,Dat is vrij uniek voor een Nederlandse universiteit. De keuze is gevallen op Blackboard omdat een aantal faculteiten daar al goede ervaringen mee had.” Op dit moment zijn er rond de vijfduizend gebruikers van Blackboard en hebben bijvoorbeeld een faculteit als ITS en TBM ambitieuze plannen voor de ‘brede uitrol’van het systeem binnen alle vakken.
In de nabije toekomst is het de bedoeling een Studentportal aan het Blackboard te koppelen. Deze personal portal biedt studenten die inloggen via een password of chipcard een vaste eigen plek op het world wide web waar ze toegang hebben tot alle zaken met betrekking tot hun onderwijs zoals het rooster of het aanmelden voor een tentamen.
Eén mythe rond icto wil Groot Kormelink ontzenuwen. ,,Het is niet zo dat de invoering van ict de docent overbodig maakt en het onderwijs goedkoper. Integendeel. De individuele begeleiding wordt intensiever omdat bijvoorbeeld via e-mail steeds vragen gesteld kunnen worden. De rol van de docent zal door ict evalueren van lesgever naar een meer persoonlijke coach.”
www.surf.nl/edusite/spotlight/icto-tudelft/ . .
Comments are closed.