Onderwijs

Zelf alles ontdekken is achterhaald

Profiteren van de tips and tricks van je voorgangers en cursusgenoten. Dat kan dit jaar bij het college Multimedia.’Blijf doorzeuren bij de opdrachtgever over info en dingen die je niet snapt.

Het is belangrijk zijn kennis zo goed mogelijk te benutten.’ Deze tip vinden studenten van het keuzevak Multimedia in Performer. Het interactieve programma moet de studenten helpen bij hun opdracht: het maken van een informatieve cd-rom voor een stichting of instantie.

,,Zie het als legitiem copy and pasten”, zegt student-assistent Philip van der Borch in het eerste college Multimedia. De vijfdejaars werktuigbouwkunde student laat via de beamer zien hoe je een voorbeeld van een vergaderagenda uit de kennisdatabase plukt. En ook hoe je een verwijzing naar dat ene handige boek over Photoshop maakt.

Straks moet Performer honderden tips bevatten, verzameld door alle deelnemers aan de cursussen Multimedia. Nu zit er vooral informatie in uit het collegedictaat. Zo is te lezen wat een kwaliteitsplan is en hoe je er een opstelt. Twee complete voorbeelden uit vorige jaren zijn toegevoegd. Eén met de waarschuwing ‘Gebruik dit niet als template, maar bekijk het als voorbeeld dat best nog verbeterd kan worden’.

Maar wordt het maken van de cd-rom met alle aanwijzingen en voorbeelden in Performer geen invuloefening? ,,Dat vind ik een achterhaalde visie”, reageert docent Charles van der Mast stellig. ,,Zelf ontdekken wordt in het onderwijs te vaak misbruikt om studenten aan hun lot over te laten. Elke groep heeft een eigen opdracht. Inhoudelijk zijn ze zeer divers. Ook met alle aanwijzingen en tips vergt het maken van een cd-rom een hoop creativiteit. Bovendien zijn er telkens weer nieuwe, betere technieken te ontdekken om een cd-rom samen te stellen.”

Beloning

Van der Borch vraagt zich af hoe interactief Performer in de praktijk is. ,,Het nut staat of valt bij de inhoud en die moet ook van de studenten zelf komen”, zegt hij. Hoopgevend noemt Van der Mast de ervaringen bij bedenker en leverancier Origin. Daar maakt 15 tot 20 procent van de mensen intensief gebruik van het systeem, zegt Origin-ontwerper Jan-Willem van Aalst, ook promovendus aan de universiteit. ,,We onderzoeken nu of projecten met Performer ook beter verlopen. De eerste resultaten zijn positief.”

Van der Mast is van plan het inbrengen van nuttige tips te belonen. ,,Ik heb gezegd dat het een rol speelt bij de beoordeling. Hoe weet ik nog niet precies, wellicht beloon ik de meest actieve studenten met een extra puntje.” Bij het invoeren van een tip is het e-mail adres van de tipgever in ieder geval verplicht, want hij of zij moet open staan voor discussie, kritiek en complimenten. Tenslotte moet ook de Hall of Fame studenten verleiden tot het aanbrengen van tips.Big Brother Performer houdt ijverig bij wie welke tip heeft ingebracht en hoe vaak deze is geraadpleegd. De toppers zijn te vinden in de Hall of Fame.

Na twee weken ervaring met Performer, lijken Multimedia-studenten Sanne Koopman en Ivo Weijden (vijfde- en zesdejaars Industrieel Ontwerpen) niet onder de indruk van de aanmoedigingen van Van der Mast. Sanne: ,,We gebruiken de tips natuurlijk goed, maar zelf informatie toevoegen zie ik niet zo zitten. Als het nu om een IO-vak ging dan zou ik het misschien wel doen. Nu voel ik me niet zo betrokken.” Ivo: ,,We maken met de groep al wel veel gebruik van ons groepsdomein op het BSCW (Basic System for Collaborative Working, red.). Hiermee houden we elkaar op de hoogte van wat we doen. Maar om ook dingen in Performer te zetten, komt eerlijk gezegd niet bij me op.” ,,Ik weet ook niet goed wat ik erop zou moeten zetten”, voegt Sanne hier nog aan toe, ,,alles lijkt er al op te staan.”

Geloof

In juli volgt een grondige evaluatie. Blijkt Performer een succes, dan wordt het programma ook bij andere vakken op de TU gebruikt. Van der Mast gelooft erin: ,,Ik denk dat Performer in principe geschikt is voor elk vak waarbij studenten gezamenlijk een project moeten uitvoeren.” Ontwerper Van Aalst is voorzichtiger: ,,Studenten hebben geen direct nut van het inbrengen van kennis. Bovendien heeft de eerste lichting het nadeel dat het systeem nog niet veel kennis bevat. Persoonlijk denk ik dat een kennismanagementsysteem als Performer meer geschikt is voor het personeel van een universiteit. Bijvoorbeeld voor docenten om ervaringen met een vak op te slaan of voor secties om hun kennis te categoriseren.”

http://dutieu.twi.tudelft.nl/performer (login ‘guest’ en password ‘guest’)

Profiteren van de tips and tricks van je voorgangers en cursusgenoten. Dat kan dit jaar bij het college Multimedia.

‘Blijf doorzeuren bij de opdrachtgever over info en dingen die je niet snapt. Het is belangrijk zijn kennis zo goed mogelijk te benutten.’ Deze tip vinden studenten van het keuzevak Multimedia in Performer. Het interactieve programma moet de studenten helpen bij hun opdracht: het maken van een informatieve cd-rom voor een stichting of instantie.

,,Zie het als legitiem copy and pasten”, zegt student-assistent Philip van der Borch in het eerste college Multimedia. De vijfdejaars werktuigbouwkunde student laat via de beamer zien hoe je een voorbeeld van een vergaderagenda uit de kennisdatabase plukt. En ook hoe je een verwijzing naar dat ene handige boek over Photoshop maakt.

Straks moet Performer honderden tips bevatten, verzameld door alle deelnemers aan de cursussen Multimedia. Nu zit er vooral informatie in uit het collegedictaat. Zo is te lezen wat een kwaliteitsplan is en hoe je er een opstelt. Twee complete voorbeelden uit vorige jaren zijn toegevoegd. Eén met de waarschuwing ‘Gebruik dit niet als template, maar bekijk het als voorbeeld dat best nog verbeterd kan worden’.

Maar wordt het maken van de cd-rom met alle aanwijzingen en voorbeelden in Performer geen invuloefening? ,,Dat vind ik een achterhaalde visie”, reageert docent Charles van der Mast stellig. ,,Zelf ontdekken wordt in het onderwijs te vaak misbruikt om studenten aan hun lot over te laten. Elke groep heeft een eigen opdracht. Inhoudelijk zijn ze zeer divers. Ook met alle aanwijzingen en tips vergt het maken van een cd-rom een hoop creativiteit. Bovendien zijn er telkens weer nieuwe, betere technieken te ontdekken om een cd-rom samen te stellen.”

Beloning

Van der Borch vraagt zich af hoe interactief Performer in de praktijk is. ,,Het nut staat of valt bij de inhoud en die moet ook van de studenten zelf komen”, zegt hij. Hoopgevend noemt Van der Mast de ervaringen bij bedenker en leverancier Origin. Daar maakt 15 tot 20 procent van de mensen intensief gebruik van het systeem, zegt Origin-ontwerper Jan-Willem van Aalst, ook promovendus aan de universiteit. ,,We onderzoeken nu of projecten met Performer ook beter verlopen. De eerste resultaten zijn positief.”

Van der Mast is van plan het inbrengen van nuttige tips te belonen. ,,Ik heb gezegd dat het een rol speelt bij de beoordeling. Hoe weet ik nog niet precies, wellicht beloon ik de meest actieve studenten met een extra puntje.” Bij het invoeren van een tip is het e-mail adres van de tipgever in ieder geval verplicht, want hij of zij moet open staan voor discussie, kritiek en complimenten. Tenslotte moet ook de Hall of Fame studenten verleiden tot het aanbrengen van tips.Big Brother Performer houdt ijverig bij wie welke tip heeft ingebracht en hoe vaak deze is geraadpleegd. De toppers zijn te vinden in de Hall of Fame.

Na twee weken ervaring met Performer, lijken Multimedia-studenten Sanne Koopman en Ivo Weijden (vijfde- en zesdejaars Industrieel Ontwerpen) niet onder de indruk van de aanmoedigingen van Van der Mast. Sanne: ,,We gebruiken de tips natuurlijk goed, maar zelf informatie toevoegen zie ik niet zo zitten. Als het nu om een IO-vak ging dan zou ik het misschien wel doen. Nu voel ik me niet zo betrokken.” Ivo: ,,We maken met de groep al wel veel gebruik van ons groepsdomein op het BSCW (Basic System for Collaborative Working, red.). Hiermee houden we elkaar op de hoogte van wat we doen. Maar om ook dingen in Performer te zetten, komt eerlijk gezegd niet bij me op.” ,,Ik weet ook niet goed wat ik erop zou moeten zetten”, voegt Sanne hier nog aan toe, ,,alles lijkt er al op te staan.”

Geloof

In juli volgt een grondige evaluatie. Blijkt Performer een succes, dan wordt het programma ook bij andere vakken op de TU gebruikt. Van der Mast gelooft erin: ,,Ik denk dat Performer in principe geschikt is voor elk vak waarbij studenten gezamenlijk een project moeten uitvoeren.” Ontwerper Van Aalst is voorzichtiger: ,,Studenten hebben geen direct nut van het inbrengen van kennis. Bovendien heeft de eerste lichting het nadeel dat het systeem nog niet veel kennis bevat. Persoonlijk denk ik dat een kennismanagementsysteem als Performer meer geschikt is voor het personeel van een universiteit. Bijvoorbeeld voor docenten om ervaringen met een vak op te slaan of voor secties om hun kennis te categoriseren.”

http://dutieu.twi.tudelft.nl/performer (login ‘guest’ en password ‘guest’)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.