Campus

Russische verleider

Derdejaars natuurkundestudenten Niels Vegter en Duncan den Boer bezochten vorige week zaterdag Jevgeni Onjegin in de Rotterdamse Schouwburg. Deze in 1892 voor het eerst opgevoerde opera is uitgegroeid tot een van Tsjaikovski’s populairste werken.

Vegter: ,,Mijn enige opera-ervaring tot nu toe was Het Zwanenmeer, ook op muziek van Tjaikovski. Ik was toen een jaar of acht dus echt veel weet ik er niet meer van.”

Den Boer: ,,Het verhaal gaat over de Russische Dichter Jevgeni Onjegin. Hij is een versierder in hart en nieren, maar wil zich niet aan één vrouw binden. Ook de beeldschone Tatjana, een van de andere hoofdrolspeelsters, versiert hij wel, maar laat hij vervolgens links liggen. Als hij haar later tegenkomt op een feest en zij inmiddels getrouwd is met een rijke edelman, krijgt hij spijt en vertelt haar over zijn gevoelens. Tatjana kiest echter voor eer en plicht en niet voor haar liefdesgevoelens voor Jevgeni.

Vegter: ,,De globale structuur van de opera was dat solo’s over emoties gingen en dat het koor een bepaalde sfeer moest neerzetten. Zij speelden dan feestgangers of boeren. De teksten werden op een lichtbord boven het podium afgebeeld. Dit vond ik af en toe wel storend, maar aangezien ik geen Russisch begrijp, was het waarschijnlijk wel de beste oplossing.”

Den Boer: ,,Hoewel het thema ‘liefde’ natuurlijk altijd actueel zal blijven, was het verhaal van de opera duidelijk niet van deze tijd. De omgangsvormen waren erg ouderwets. Zo werd er bijvoorbeeld geduelleerd om een vrouw en werd er uiteindelijk gekozen voor een verstandshuwelijk in plaats van dat men het hart liet spreken. Dat soort dingen zie ik nu niet snel meer gebeuren.”

Vegter: ,,Ik vond het mooi hoe die ouderwetse romantiek naar voren kwam. In een bepaalde scène schreef Tatjana, die echt een geweldige stem had, ’s nachts een liefdesbrief aan Jevgeni. Door de tijd die er werd genomen voor haar emoties had ik het idee dat ik er de hele nacht zelf bij aanwezig was geweest.”

Den Boer: ,,Ik vond het wel stom dat Tatjana zoveel voelde voor Jevgeni, die op mij een heel onsympathieke indruk maakte. Gek toch dat vrouwen altijd op de slechterik vallen.”

Vegter: ,,Wat dat betreft is er nu niets veranderd met toen.”

Vegter: ,,Mijn enige opera-ervaring tot nu toe was Het Zwanenmeer, ook op muziek van Tjaikovski. Ik was toen een jaar of acht dus echt veel weet ik er niet meer van.”

Den Boer: ,,Het verhaal gaat over de Russische Dichter Jevgeni Onjegin. Hij is een versierder in hart en nieren, maar wil zich niet aan één vrouw binden. Ook de beeldschone Tatjana, een van de andere hoofdrolspeelsters, versiert hij wel, maar laat hij vervolgens links liggen. Als hij haar later tegenkomt op een feest en zij inmiddels getrouwd is met een rijke edelman, krijgt hij spijt en vertelt haar over zijn gevoelens. Tatjana kiest echter voor eer en plicht en niet voor haar liefdesgevoelens voor Jevgeni.

Vegter: ,,De globale structuur van de opera was dat solo’s over emoties gingen en dat het koor een bepaalde sfeer moest neerzetten. Zij speelden dan feestgangers of boeren. De teksten werden op een lichtbord boven het podium afgebeeld. Dit vond ik af en toe wel storend, maar aangezien ik geen Russisch begrijp, was het waarschijnlijk wel de beste oplossing.”

Den Boer: ,,Hoewel het thema ‘liefde’ natuurlijk altijd actueel zal blijven, was het verhaal van de opera duidelijk niet van deze tijd. De omgangsvormen waren erg ouderwets. Zo werd er bijvoorbeeld geduelleerd om een vrouw en werd er uiteindelijk gekozen voor een verstandshuwelijk in plaats van dat men het hart liet spreken. Dat soort dingen zie ik nu niet snel meer gebeuren.”

Vegter: ,,Ik vond het mooi hoe die ouderwetse romantiek naar voren kwam. In een bepaalde scène schreef Tatjana, die echt een geweldige stem had, ’s nachts een liefdesbrief aan Jevgeni. Door de tijd die er werd genomen voor haar emoties had ik het idee dat ik er de hele nacht zelf bij aanwezig was geweest.”

Den Boer: ,,Ik vond het wel stom dat Tatjana zoveel voelde voor Jevgeni, die op mij een heel onsympathieke indruk maakte. Gek toch dat vrouwen altijd op de slechterik vallen.”

Vegter: ,,Wat dat betreft is er nu niets veranderd met toen.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.