,,Je kunt als student nog zoveel willen, de faculteit Civiele Techniek wil het pertinent niet. Studenten willen zelf keuzes maken. Ze willen meer dan de vier volledig vrije punten die nu in het vijfde jaar van de studie voorkomen. De faculteit moet niet zeuren dat zoiets niet kan.”
Met deze inleiding steelt vierdejaars civielster Laura van Breen al bij de introductie de show. Haar toehoorders zijn het helemaal met haar eens. De forumdiscussie waar zij spreekt – met als publiek oud-leden van het bestuur van studievereniging Practische Studie – behandelt de tekortkomingen van de huidige opleiding civiele techniek. De standpunten van andere forumleden, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en van de opleiding civiele techniek, leggen het af bij wat Van Breen te melden heeft. De toon voor de hele discussie is gezet.
Prof.ir. F.M. Sanders, hoogleraar infrastructuurplanning en in het forum vertegenwoordiger van de opleiding, kan niet anders dan op Van Breen reageren. Natuurlijk ontkennend. Waarschijnlijk zou een grotere vrijheid volgens hem wel tot betere studenten leiden, maar ook tot ‘pretpakketten en bagagedragergedrag’. Die houding valt ir. J.M. van Geest, algemeen directeur van DHV Milieu een beetje tegen. Hem lijkt een civiel ingenieur die ook vakken heeft gevolgd in Leiden of Rotterdam ‘buitengewoon interessant’.
Terug naar Sanders die wil voorkomen dat de TU ‘bras’ (rommel) aflevert en daarom tegen de vrije samenstelling van vakkenpakketten door studenten is. De tien procent studenten die moeilijkheden oplevert zou volgens hem tijdens de propedeuse al uitgeselecteerd moeten worden. Nu dit niet gebeurt kan de TU niet garanderen dat een TU-diploma succes biedt. Zoals bijvoorbeeld MIT (bijna) wel kan. Sanders: ,,Daar staat tegenover dat de TU aan iedereen onderwijs biedt.”
Het forumpubliek merkt op dat de negentig procent die zonder problemen de studie doorloopt en dus een vrij pakket samen kan stellen, de dupe is van de tien procent ‘probleemgevallen’. Instemmend geroezemoes is het gevolg. Studente Van Breen stelt dat zelfs die tien procent wel eens een betere afstudeerder zou kunnen worden met een ‘pretpakket’.
Een andere vertegenwoordiger van het bedrijfsleven in het forum merkt op dat de universiteit eigenlijk geen toekomst meer heeft. ,,In de toekomst stellen studenten via internet hun eigen vakkenpakket samen van de beste universiteiten.” De opmerking van discussieleider dr. H. van Keulen – afdeling didactiek en onderwijsontwikkeling van TBM – dat de TU dan niets te vrezen heeft, omdat ze immers al de beste is, wordt door het aanwezige oud-bestuursleden onthaald op hoongelach. Vooral van de jongere aanwezigen.
Met deze inleiding steelt vierdejaars civielster Laura van Breen al bij de introductie de show. Haar toehoorders zijn het helemaal met haar eens. De forumdiscussie waar zij spreekt – met als publiek oud-leden van het bestuur van studievereniging Practische Studie – behandelt de tekortkomingen van de huidige opleiding civiele techniek. De standpunten van andere forumleden, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en van de opleiding civiele techniek, leggen het af bij wat Van Breen te melden heeft. De toon voor de hele discussie is gezet.
Prof.ir. F.M. Sanders, hoogleraar infrastructuurplanning en in het forum vertegenwoordiger van de opleiding, kan niet anders dan op Van Breen reageren. Natuurlijk ontkennend. Waarschijnlijk zou een grotere vrijheid volgens hem wel tot betere studenten leiden, maar ook tot ‘pretpakketten en bagagedragergedrag’. Die houding valt ir. J.M. van Geest, algemeen directeur van DHV Milieu een beetje tegen. Hem lijkt een civiel ingenieur die ook vakken heeft gevolgd in Leiden of Rotterdam ‘buitengewoon interessant’.
Terug naar Sanders die wil voorkomen dat de TU ‘bras’ (rommel) aflevert en daarom tegen de vrije samenstelling van vakkenpakketten door studenten is. De tien procent studenten die moeilijkheden oplevert zou volgens hem tijdens de propedeuse al uitgeselecteerd moeten worden. Nu dit niet gebeurt kan de TU niet garanderen dat een TU-diploma succes biedt. Zoals bijvoorbeeld MIT (bijna) wel kan. Sanders: ,,Daar staat tegenover dat de TU aan iedereen onderwijs biedt.”
Het forumpubliek merkt op dat de negentig procent die zonder problemen de studie doorloopt en dus een vrij pakket samen kan stellen, de dupe is van de tien procent ‘probleemgevallen’. Instemmend geroezemoes is het gevolg. Studente Van Breen stelt dat zelfs die tien procent wel eens een betere afstudeerder zou kunnen worden met een ‘pretpakket’.
Een andere vertegenwoordiger van het bedrijfsleven in het forum merkt op dat de universiteit eigenlijk geen toekomst meer heeft. ,,In de toekomst stellen studenten via internet hun eigen vakkenpakket samen van de beste universiteiten.” De opmerking van discussieleider dr. H. van Keulen – afdeling didactiek en onderwijsontwikkeling van TBM – dat de TU dan niets te vrezen heeft, omdat ze immers al de beste is, wordt door het aanwezige oud-bestuursleden onthaald op hoongelach. Vooral van de jongere aanwezigen.
Comments are closed.