De TU en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) hebben vorige week een samenwerkingsovereenkomst getekend. De samenwerking is vooralsnog zeer algemeen geformuleerd. Er wordt gezamenlijk gezocht naar nieuwe concepten voor de infrastructuur van de Rotterdamse haven.
Volgens woordvoerder dr.ir. R.M. Stikkelman van het Delftse onderzoeksinstituut Interduct gaat het om een duurzame verbetering. ,,Oftewel: hoe kan dit gebied per hectare meer opbrengen met minder milieubelasting?”
Inmiddels heeft een brainstormsessie plaatsgevonden, die negentig ideeën over het havengebied heeft opgeleverd. Daarvan wordt een beperkt aantal verder onderzocht. Eén van de ideeën betreft de aanleg van een ondergronds opslag- en transportsysteem, zoals dat nu al in Aalsmeer bestaat. Andere ideeën concentreren zich op slimme koppelingen van grondstof- en afvalstromen en op intelligente systemen voor het begeleiden van (container)verkeer.
Verschillende Delftse onderzoeksinstituten, waaronder het Dioc Infrastructuren, zijn betrokken bij de samenwerking. Het is volgens Stikkelman nog niet duidelijk of de TU alleen meewerkt aan de ontwikkeling van de ideeën, of dat in een later stadium ook meegewerkt wordt aan het opstellen van concrete plannen of de uitwerking daarvan.
De samenwerking is vooralsnog zeer algemeen geformuleerd. Er wordt gezamenlijk gezocht naar nieuwe concepten voor de infrastructuur van de Rotterdamse haven. Volgens woordvoerder dr.ir. R.M. Stikkelman van het Delftse onderzoeksinstituut Interduct gaat het om een duurzame verbetering. ,,Oftewel: hoe kan dit gebied per hectare meer opbrengen met minder milieubelasting?”
Inmiddels heeft een brainstormsessie plaatsgevonden, die negentig ideeën over het havengebied heeft opgeleverd. Daarvan wordt een beperkt aantal verder onderzocht. Eén van de ideeën betreft de aanleg van een ondergronds opslag- en transportsysteem, zoals dat nu al in Aalsmeer bestaat. Andere ideeën concentreren zich op slimme koppelingen van grondstof- en afvalstromen en op intelligente systemen voor het begeleiden van (container)verkeer.
Verschillende Delftse onderzoeksinstituten, waaronder het Dioc Infrastructuren, zijn betrokken bij de samenwerking. Het is volgens Stikkelman nog niet duidelijk of de TU alleen meewerkt aan de ontwikkeling van de ideeën, of dat in een later stadium ook meegewerkt wordt aan het opstellen van concrete plannen of de uitwerking daarvan.
Comments are closed.