Geschillencommissie doet geen uitspraak

Het geschil tussen de studentenraad van TBM en het college van bestuur is in een impasse geraakt. De tijdelijke geschillencommissie voor MUB-zaken in Woerden heeft zichzelf niet bevoegd verklaard om uitspraak te doen in het geschil tussen de studentenraad van Techniek, Bestuur en Management en het college van bestuur.

br />
De studentenraad botste dit voorjaar met het college van bestuur. Het college weigerde extra bevoegdheden van de studentenraad goed te keuren die TBM in een nieuw faculteitsreglement had opgenomen. De studentenraad legde de kwestie voor aan de geschillencommissie.

Volgens de commissie is er echter geen sprake van een geschil die de invoering van de MUB (modernisering universitaire bestuursorganisatie) betreft. Dit hadden de studenten bij monde van onderwijsjurist Pors gesteld. Met deze uitspraak krijgt het college zijn zin, want TU-jurist Krul had die onbevoegdheid van de commissie in Woerden aangevoerd als verweer.

Ondanks dit standpunt sprak de commissie van Elske ter Veld zich toch uit over de kwestie. De studenten beweerden dat het college een reglement niet gedeeltelijk mag goedkeuren en dat onthouding van goedkeuring de invoering van de MUB vertraagt. De commissie vindt dat het college wel degelijk gedeeltelijke goedkeuring mag geven aan een faculteitsreglement. Dit zou niet stagnerend werken omdat de medezeggenschap op de faculteit al geregeld is in het centrale reglement van de studentenraad en het gedeeltelijk goedgekeurde reglement van TBM.

De studentenraad kan niet meer in beroep gaan tegen het besluit van de TU. Wel bestaat de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de commissie. De studenten zouden daarmee kunnen aantonen dat de geschillencommissie alsnog uitspraak moet doen in deze kwestie.