,,Twintigste eeuwse moderne muziek schrikt veel mensen af”, zegt Leo Rijkaart. Samen met Daan Admiraal dirigeert hij aanstaande vrijdag het Delfts Studenten Muziekgezelschap Krashna Musika met werk van de Poolse componisten Lutoslawsky, Szymanowsky en Penderecki.
,,Ik denk dat hun muziek heel veel mensen zal bekoren.”
De Poolse componist Henryk Gorecky mag zich momenteel verheugen in een grote populariteit bij het publiek. Vorig jaar konden we hem nog aan het werk zien in een prachtige documentaire van Cherry Duins. Eén van de redenen van zijn succes is dat zijn muziek vrij toegankelijk is.
Van Gorecky heeft Krashna Musika niets op het programma staan maar van zijn drie landgenoten waarvan het wel stukken uitvoert geldt min of meer hetzelfde, want ook zij componeren muziek die overwegend gemakkelijk in het gehoor ligt. Rijkaart: ,,Het is twintigste eeuws materiaal maar niet zo modern.”
In het bijzonder geldt dat voor ‘Stabat Mater’ van Szymanovsky. Geschreven in 1926 is het het vroegste van de vier werken die Krashna ten gehore zal brengen. Hij componeerde het naar aanleiding van een sterfgeval in zijn familie en het heeft een devoot karakter. ,,Het is geen avant-garde maar veeleer laat-romantisch”, meent Rijkaart: ,,Een prachtstuk.”
Het ‘Concert voor Orkest’ (1954) van Lutoslawsky is daarmee vergeleken veel moderner. Het is geïnspireerd op het gelijknamige orkestwerk van Bartók uit 1943 maar heeft een eigen karakter. ,,Qua klankidioom kun je dit niet vergelijken met Szymanovsky want hij is veel meer een avant-garde componist”, aldus Rijkaart.
Penderecki plaatst de koordirigent tussen beide andere componisten in. Van deze tijdgenoot van Lutoslawsky worden twee werken uitgevoerd. Het romantische ‘Lacrimosa’ is een kort stuk dat hij schreef voor de onthulling van een monument ter nagedachtenis van de gevallenen van december 1970. Het is voor sopraan-solo, koor en orkest. ,,Het klinkt bijna 19de eeuws”, zegt Rijkaart.
Het ‘Stabat Mater’ van Penderecki is volgens hem het opmerkelijkste stuk van het programma. ,,Het is een a capella stuk voor drie koren van vier stemgroepen en erg moeilijk om uit te voeren. Het dissonante karakter geeft de Poolse tekst een extra dimensie.”
Het concert vindt vrijdag 9 december plaats in de Sacrementskerk, Poorlandplein 1. Aanvang: 20.15 uur. Voorverkoop bij Muziekhandel Van Buytene. Kassa: 015-782925.
,,Twintigste eeuwse moderne muziek schrikt veel mensen af”, zegt Leo Rijkaart. Samen met Daan Admiraal dirigeert hij aanstaande vrijdag het Delfts Studenten Muziekgezelschap Krashna Musika met werk van de Poolse componisten Lutoslawsky, Szymanowsky en Penderecki. ,,Ik denk dat hun muziek heel veel mensen zal bekoren.”
De Poolse componist Henryk Gorecky mag zich momenteel verheugen in een grote populariteit bij het publiek. Vorig jaar konden we hem nog aan het werk zien in een prachtige documentaire van Cherry Duins. Eén van de redenen van zijn succes is dat zijn muziek vrij toegankelijk is.
Van Gorecky heeft Krashna Musika niets op het programma staan maar van zijn drie landgenoten waarvan het wel stukken uitvoert geldt min of meer hetzelfde, want ook zij componeren muziek die overwegend gemakkelijk in het gehoor ligt. Rijkaart: ,,Het is twintigste eeuws materiaal maar niet zo modern.”
In het bijzonder geldt dat voor ‘Stabat Mater’ van Szymanovsky. Geschreven in 1926 is het het vroegste van de vier werken die Krashna ten gehore zal brengen. Hij componeerde het naar aanleiding van een sterfgeval in zijn familie en het heeft een devoot karakter. ,,Het is geen avant-garde maar veeleer laat-romantisch”, meent Rijkaart: ,,Een prachtstuk.”
Het ‘Concert voor Orkest’ (1954) van Lutoslawsky is daarmee vergeleken veel moderner. Het is geïnspireerd op het gelijknamige orkestwerk van Bartók uit 1943 maar heeft een eigen karakter. ,,Qua klankidioom kun je dit niet vergelijken met Szymanovsky want hij is veel meer een avant-garde componist”, aldus Rijkaart.
Penderecki plaatst de koordirigent tussen beide andere componisten in. Van deze tijdgenoot van Lutoslawsky worden twee werken uitgevoerd. Het romantische ‘Lacrimosa’ is een kort stuk dat hij schreef voor de onthulling van een monument ter nagedachtenis van de gevallenen van december 1970. Het is voor sopraan-solo, koor en orkest. ,,Het klinkt bijna 19de eeuws”, zegt Rijkaart.
Het ‘Stabat Mater’ van Penderecki is volgens hem het opmerkelijkste stuk van het programma. ,,Het is een a capella stuk voor drie koren van vier stemgroepen en erg moeilijk om uit te voeren. Het dissonante karakter geeft de Poolse tekst een extra dimensie.”
Het concert vindt vrijdag 9 december plaats in de Sacrementskerk, Poorlandplein 1. Aanvang: 20.15 uur. Voorverkoop bij Muziekhandel Van Buytene. Kassa: 015-782925.
Comments are closed.