,,Vijftig jaar nadat dit land werd bevrijd van een van buitenaf opgelegde dictatuur, heeft de Nederlandse universiteit nog krap vijf jaar tot het fin de siècle om een eind te maken aan een over zichzelf afgeroepen volksbewind: de huidige universitaire bestuursstructuur.’
‘
(Ton van Raan in NRC Handelsblad)
,,Ook de promotiepremie kan wellicht eens worden herbeschouwd. Deze premie stimuleert de aanstelling van promovendi, door voor elke succesvolle promotie een grote financiële beloning voor de faculteit in het vooruitzicht te stellen. Het mechanisme is echter aan zijn eigen succes ten onder gegaan. Wellicht dat een aflopende premie, die lager wordt naarmate termijnoverschrijding optreedt, de faculteiten stimuleert om niet meer promovendi aan te stellen dan zij redelijkerwijs kunnen begeleiden.”
(Oio Jeroen Bartelse in de Volkskrant)
,,Halstarrige weigering gebruik te maken van de nieuwe communicatietechnologie gaat ten koste van sociale uitsluiting. Wie wil nu behoren tot de groep van informatica-analfabeten? Internet is het nieuwe statussymbool van de jonge, hoogopgeleide man tussen 18 en 35 jaar. Deze groep enthousiaste gebruikers zal de anderen in de toekomst tot gebruik van computernetwerken dwingen.”
(Dr.ir. W. de Ruiter in Technisch Weekblad)
,,De universiteit verandert door al deze ontwikkelingen van een plaats van bezinning in een druk en rumoerig spelers-home, waarin iedereen gespannen rondloopt in afwachting van de volgende wedstrijd. Aan zo’n universiteit wordt niet gestudeerd, maar getraind. Hier wordt niet gewerkt aan kennis, maar aan vaardigheden. En de academische vorming is vooral het vormen van de juiste mentaliteit: gaan voor de winst.”
(Jaap Boerdam in NRC Handelsblad over de ‘versporting’ van de universiteit)
,,Empirisch onderzoek laat zien dat de structuur van de wetenschap ook in wiskundige zin sprekend lijkt op de structuur van een echt eilandenrijk. Het met enig geweld willen onderbrengen van kleinschalig onderzoek in grote gehelen, het afdwingen van zwaartepunten, kerngebieden en ‘programmatische coördinatie’ is even zinloos als het schrijven van een brief aan Onze Lieve Heer waarin Hij wordt verzocht vanaf nu alleen nog maar wolken van één bepaald type en van één vaste omvang te leveren.”
(Ton van Raan in NRC Handelsblad)
,,De jonge mensen van tegenwoordig houden van luxe. Ze hebben slechte manieren, hebben geen ontzag voor meerderen en het ontbreekt hen aan respect voor hun ouders. De kinderen van nu zijn echte tirannen. Ze staan niet meer op als hun ouders binnenkomen, ze spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet, eten onbeschoft veel en tiranniseren hun docenten.”
(Socrates)
,,Vijftig jaar nadat dit land werd bevrijd van een van buitenaf opgelegde dictatuur, heeft de Nederlandse universiteit nog krap vijf jaar tot het fin de siècle om een eind te maken aan een over zichzelf afgeroepen volksbewind: de huidige universitaire bestuursstructuur.”
(Ton van Raan in NRC Handelsblad)
,,Ook de promotiepremie kan wellicht eens worden herbeschouwd. Deze premie stimuleert de aanstelling van promovendi, door voor elke succesvolle promotie een grote financiële beloning voor de faculteit in het vooruitzicht te stellen. Het mechanisme is echter aan zijn eigen succes ten onder gegaan. Wellicht dat een aflopende premie, die lager wordt naarmate termijnoverschrijding optreedt, de faculteiten stimuleert om niet meer promovendi aan te stellen dan zij redelijkerwijs kunnen begeleiden.”
(Oio Jeroen Bartelse in de Volkskrant)
,,Halstarrige weigering gebruik te maken van de nieuwe communicatietechnologie gaat ten koste van sociale uitsluiting. Wie wil nu behoren tot de groep van informatica-analfabeten? Internet is het nieuwe statussymbool van de jonge, hoogopgeleide man tussen 18 en 35 jaar. Deze groep enthousiaste gebruikers zal de anderen in de toekomst tot gebruik van computernetwerken dwingen.”
(Dr.ir. W. de Ruiter in Technisch Weekblad)
,,De universiteit verandert door al deze ontwikkelingen van een plaats van bezinning in een druk en rumoerig spelers-home, waarin iedereen gespannen rondloopt in afwachting van de volgende wedstrijd. Aan zo’n universiteit wordt niet gestudeerd, maar getraind. Hier wordt niet gewerkt aan kennis, maar aan vaardigheden. En de academische vorming is vooral het vormen van de juiste mentaliteit: gaan voor de winst.”
(Jaap Boerdam in NRC Handelsblad over de ‘versporting’ van de universiteit)
,,Empirisch onderzoek laat zien dat de structuur van de wetenschap ook in wiskundige zin sprekend lijkt op de structuur van een echt eilandenrijk. Het met enig geweld willen onderbrengen van kleinschalig onderzoek in grote gehelen, het afdwingen van zwaartepunten, kerngebieden en ‘programmatische coördinatie’ is even zinloos als het schrijven van een brief aan Onze Lieve Heer waarin Hij wordt verzocht vanaf nu alleen nog maar wolken van één bepaald type en van één vaste omvang te leveren.”
(Ton van Raan in NRC Handelsblad)
,,De jonge mensen van tegenwoordig houden van luxe. Ze hebben slechte manieren, hebben geen ontzag voor meerderen en het ontbreekt hen aan respect voor hun ouders. De kinderen van nu zijn echte tirannen. Ze staan niet meer op als hun ouders binnenkomen, ze spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet, eten onbeschoft veel en tiranniseren hun docenten.”
(Socrates)
Comments are closed.