Wetenschap

Desgevraagd

FilerijdenHet stadsgewest Haaglanden stelt voor de snelheid in de spits te beperken tot zeventig kilometer per uur.

/strong>

De A12 blijft de forensen tarten met fileleed. De kans dat deze verkeersader dichtslibt is ruim vijf procent, maar op sommige baanvakken loopt dit op tot ruim twintig procent. Bij het aftikken van de filemeldingen staat de A12 dan ook geregeld bovenaan.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat broedt al sinds 1997 op een oplossing, maar minister Netelenbos adviseerde de regio Haaglanden vooral ook zelf met plannen te komen. Gisteren stelde het gewest daarom voor de snelheid in de spits te verlagen tot zeventig kilometer per uur. Vooral de doorstroming tussen Den Haag en Gouda zou hiervan verbeteren. Daarnaast wil het stadgewest opritten voorzien van stoplichten, en meer signalering boven de weg aanbrengen.

Desgevraagd denkt ir. S.P. Hoogendoorn, werkzaam bij de sectie verkeerskunde van CiTG, dat een snelheidsverlaging niet veel effect zal hebben. ,,Men verwacht waarschijnlijk dat de doorstroming daardoor stabieler en homogener wordt. En inderdaad is er een algemene relatie tussen de gemiddelde snelheid en de verkeersintensiteit.”
Loket

Hoogendoorn vermoedt dat de bedenkers van het plan via dit gegeven aan een limiet van zeventig kilometer zijn gekomen. Definieer een gewenste drukte, meet hoe hard de weggebruikers dan rijden, en stel dit gangetje in als topsnelheid. ,,Het is waar dat bij een bepaalde drukte een bepaalde snelheid hoort. Echter, in Nederland ontstaan files meestal door bottlenecks in het wegenstelsel. De Nederlandse snelweg is een aaneenschakeling van wegversmallingen, opritten en afritten. Dat betekent dat er op dat punt gewoon minder verkeer langs kan. Met het verlagen van de snelheid los je die knelpunten niet op.”

De onderzoeker vermoedt dat er op de korte termijn geen oplossing voor het fileprobleem komt. ,,En het is maar de vraag of we dat probleem wel willen oplossen”, filosofeert hij. ,,Vergelijk het met een loket: als daar nooit een rij staat, dan heeft degene achter het loket voor een groot deel van de tijd niets te doen. Datzelfde verhaal geldt voor de rijbaan: lege wegen worden niet goed benut. Als er ergens een file staat, wordt er in elk geval goed gebruik gemaakt van de infrastructuur.”

En dan is er nog het probleem dat het aanbod soms vooraf gaat aan de behoefte. ,,Als er ooit een werkende oplossing voor dit probleem komt, dan trekt de extra wegcapaciteit waarschijnlijk meteen weer nieuwe weggebruikers aan. Latente vraag heet dat. Eigenlijk is rekeningrijden het enige instrument dat wel eens zou kunnen werken. Als je autorijden maar duur genoeg maakt, dan valt een deel van de bevolking vanzelf buiten de boot. Of dat wenselijk is, is natuurlijk een andere vraag.”


Filerijden

Het stadsgewest Haaglanden stelt voor de snelheid in de spits te beperken tot zeventig kilometer per uur.

De A12 blijft de forensen tarten met fileleed. De kans dat deze verkeersader dichtslibt is ruim vijf procent, maar op sommige baanvakken loopt dit op tot ruim twintig procent. Bij het aftikken van de filemeldingen staat de A12 dan ook geregeld bovenaan.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat broedt al sinds 1997 op een oplossing, maar minister Netelenbos adviseerde de regio Haaglanden vooral ook zelf met plannen te komen. Gisteren stelde het gewest daarom voor de snelheid in de spits te verlagen tot zeventig kilometer per uur. Vooral de doorstroming tussen Den Haag en Gouda zou hiervan verbeteren. Daarnaast wil het stadgewest opritten voorzien van stoplichten, en meer signalering boven de weg aanbrengen.

Desgevraagd denkt ir. S.P. Hoogendoorn, werkzaam bij de sectie verkeerskunde van CiTG, dat een snelheidsverlaging niet veel effect zal hebben. ,,Men verwacht waarschijnlijk dat de doorstroming daardoor stabieler en homogener wordt. En inderdaad is er een algemene relatie tussen de gemiddelde snelheid en de verkeersintensiteit.”
Loket

Hoogendoorn vermoedt dat de bedenkers van het plan via dit gegeven aan een limiet van zeventig kilometer zijn gekomen. Definieer een gewenste drukte, meet hoe hard de weggebruikers dan rijden, en stel dit gangetje in als topsnelheid. ,,Het is waar dat bij een bepaalde drukte een bepaalde snelheid hoort. Echter, in Nederland ontstaan files meestal door bottlenecks in het wegenstelsel. De Nederlandse snelweg is een aaneenschakeling van wegversmallingen, opritten en afritten. Dat betekent dat er op dat punt gewoon minder verkeer langs kan. Met het verlagen van de snelheid los je die knelpunten niet op.”

De onderzoeker vermoedt dat er op de korte termijn geen oplossing voor het fileprobleem komt. ,,En het is maar de vraag of we dat probleem wel willen oplossen”, filosofeert hij. ,,Vergelijk het met een loket: als daar nooit een rij staat, dan heeft degene achter het loket voor een groot deel van de tijd niets te doen. Datzelfde verhaal geldt voor de rijbaan: lege wegen worden niet goed benut. Als er ergens een file staat, wordt er in elk geval goed gebruik gemaakt van de infrastructuur.”

En dan is er nog het probleem dat het aanbod soms vooraf gaat aan de behoefte. ,,Als er ooit een werkende oplossing voor dit probleem komt, dan trekt de extra wegcapaciteit waarschijnlijk meteen weer nieuwe weggebruikers aan. Latente vraag heet dat. Eigenlijk is rekeningrijden het enige instrument dat wel eens zou kunnen werken. Als je autorijden maar duur genoeg maakt, dan valt een deel van de bevolking vanzelf buiten de boot. Of dat wenselijk is, is natuurlijk een andere vraag.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.