Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Hoe groot is een student?

Wat nu als studenten mochten beslissen of een docent wordt ontslagen of mag blijven? We lijken erheen te gaan. Studenten krijgen steeds meer inspraak, en eisen het ook.

Ze zien zichzelf steeds meer als kritische consumenten. Vorige week nog argumenteerde een nieuw bestuurslid van de studievereniging dat studenten hadden betaald voor een softwarepakket dat draait in de practicumzalen. Via hun collegegeld. Ze waren niet gecharmeerd van de docent die ze verplichtte ook nog een licentie voor thuis te kopen; dan betaalden ze dubbelop. Waarom dan niet gelijk een betere aanstellen als de huidige niet bevalt?

Persoonlijk zou ik ervoor passen als student, zo veel inspraak. ’s Nachts komt alles wat je beter had kunnen zeggen in je op, maar het is te laat. Je hersenen trekken zich daar niks van aan, en het scenario blijft zich herhalen. Of erger nog: je hebt succes, maar achteraf blijkt dat niemand anders bereid is dat vak te geven, en een hele lichting studenten doubleert door jouw actie. Op zijn minst zou de universiteit je wat tools moeten aanreiken zodat je nog een beetje kunt slapen. Zoals les van een reframing docent, die je leert je problemen visueel uit te beelden. Stel, je ligt wakker van je probleem. Dan stel je je voor welke knetterlelijke vorm het heeft, bijvoorbeeld een kefferig zwart mormel dat je kuiten aanvalt. Je ziet de schurftige kale plekken op z’n rug. Of misschien voelt het wel als een verrotte houten kist op de zeebodem. Dan zwem je gewoon weg; er is niets heerlijkers dan zachtjes giechelend boven de zeebodem hangen op dertig meter diepte, langzaam met je tenen wiebelend, omarmd door een vrolijke roes.

Beter nog kunnen we een halt toeroepen aan de trend om studenten steeds meer te behandelen als kiezende klanten. Blijft studeren nog een beetje leuk.

Wat nu als studenten mochten beslissen of een docent wordt ontslagen of mag blijven? We lijken erheen te gaan. Studenten krijgen steeds meer inspraak, en eisen het ook. Ze zien zichzelf steeds meer als kritische consumenten. Vorige week nog argumenteerde een nieuw bestuurslid van de studievereniging dat studenten hadden betaald voor een softwarepakket dat draait in de practicumzalen. Via hun collegegeld. Ze waren niet gecharmeerd van de docent die ze verplichtte ook nog een licentie voor thuis te kopen; dan betaalden ze dubbelop. Waarom dan niet gelijk een betere aanstellen als de huidige niet bevalt?

Persoonlijk zou ik ervoor passen als student, zo veel inspraak. ’s Nachts komt alles wat je beter had kunnen zeggen in je op, maar het is te laat. Je hersenen trekken zich daar niks van aan, en het scenario blijft zich herhalen. Of erger nog: je hebt succes, maar achteraf blijkt dat niemand anders bereid is dat vak te geven, en een hele lichting studenten doubleert door jouw actie. Op zijn minst zou de universiteit je wat tools moeten aanreiken zodat je nog een beetje kunt slapen. Zoals les van een reframing docent, die je leert je problemen visueel uit te beelden. Stel, je ligt wakker van je probleem. Dan stel je je voor welke knetterlelijke vorm het heeft, bijvoorbeeld een kefferig zwart mormel dat je kuiten aanvalt. Je ziet de schurftige kale plekken op z’n rug. Of misschien voelt het wel als een verrotte houten kist op de zeebodem. Dan zwem je gewoon weg; er is niets heerlijkers dan zachtjes giechelend boven de zeebodem hangen op dertig meter diepte, langzaam met je tenen wiebelend, omarmd door een vrolijke roes.

Beter nog kunnen we een halt toeroepen aan de trend om studenten steeds meer te behandelen als kiezende klanten. Blijft studeren nog een beetje leuk.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.