Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Zoete aardappelen in de wasmachine

Voor de Nederlandse productontwikkeling is kennis van andere culturen van levensbelang. Dat stelt prof.ir. Daan van Eijk (Industrieel Ontwerpen). Ontwerpers moeten daarom samenwerken met sociologen en cultureel antropologen, vertelt Van Eijk tijdens het symposium cultural diversity and design, waar hij zijn intreerede houdt.

br />
Van Eijk werd zelf hardhandig met zijn neus op dat feit gedrukt. “Ik had een mini-sabbatical in China”, zegt hij. “Ik wilde daar mijn was doen, maar de instructies stonden er alleen in Chinese tekens op. ‘Ach, hoe moeilijk kan een wasje draaien zijn’, dacht ik. Maar op welke knop ik ook drukte, ik kreeg het ding niet aan de praat. Hoe kan dit zo moeilijk zijn?”

Die vraag bezorgde Van Eijk hoofdbrekens. De ontwerper bepaalt hoe een product er uitziet. Maar voor het succes van zijn ontwerp is hij natuurlijk volledig afhankelijk van de cultuur van het land waarvoor hij ontwerpt. Juist daarom zouden IO’ers meer moeten samenwerken met sociale wetenschappers.

Een ander voorbeeld is wasmachines in Saoedi-Arabië. “Een wasmachineconcern verkocht daar amper wasmachines”, zegt Van Eijk. Waarom was een raadsel. “Al snel bleek dat de wasmachines te klein waren voor de lange gewaden van de Arabieren. Daarom werd vliegensvlug de wasmachine aangepast.”

Af en toe leveren culturele verschillen koddige voorbeelden op, waarbij een groot beroep wordt gedaan op de inventiviteit van een ontwerper. “In China gingen veel wasmachines kapot. Chinezen stopten hun zoete aardappelen namelijk ook in de machine. Dat vinden ze heel normaal. Nu zijn er speciale wasmachines waarin ook zoete aardappelen gewassen kunnen worden. Voor dat soort ontwerpen geldt: u vraagt wij draaien.”

Cultuurverschillen maken massaproductie zeker niet onmogelijk, betoogt Van Eijk. “Vaak is er een standaardproduct, waarvan de onderdelen per cultuur verschillen.” De beertender is daarvan een goed voorbeeld, meent hij. “Duitsers staan bekend als bierdrinkers. Maar ze hebben een andere taptechniek dan Nederlanders. Daar tappen ze soms wel zes keer. Heineken maakt natuurlijk liever maar één soort beertender. Dus hebben ze verschillende tapkranen voor de Nederlandse en Duitse markt bedacht.”

Er is intussen een nauwe samenwerking tussen de drie TU’s, sociale wetenschappen en bedrijven als Philips om nieuwe blunders te voorkomen. “In een van die gezamenlijke projecten zijn we de hoofdomtrek van Chinezen aan het meten. We maken zoveel apparaten, van helmen tot koptelefoons, bestemd voor het hoofd. Maar we weten niet of Chinezen dezelfde maten hebben als Europeanen. Eind volgend jaar worden die gegevens bekend. Ze komen voor iedereen beschikbaar, want alle ontwerpers moeten er van leren.”

Robert Visscher

Voor de Nederlandse productontwikkeling is kennis van andere culturen van levensbelang. Dat stelt prof.ir. Daan van Eijk (Industrieel Ontwerpen). Ontwerpers moeten daarom samenwerken met sociologen en cultureel antropologen, vertelt Van Eijk tijdens het symposium cultural diversity and design, waar hij zijn intreerede houdt.

Van Eijk werd zelf hardhandig met zijn neus op dat feit gedrukt. “Ik had een mini-sabbatical in China”, zegt hij. “Ik wilde daar mijn was doen, maar de instructies stonden er alleen in Chinese tekens op. ‘Ach, hoe moeilijk kan een wasje draaien zijn’, dacht ik. Maar op welke knop ik ook drukte, ik kreeg het ding niet aan de praat. Hoe kan dit zo moeilijk zijn?”

Die vraag bezorgde Van Eijk hoofdbrekens. De ontwerper bepaalt hoe een product er uitziet. Maar voor het succes van zijn ontwerp is hij natuurlijk volledig afhankelijk van de cultuur van het land waarvoor hij ontwerpt. Juist daarom zouden IO’ers meer moeten samenwerken met sociale wetenschappers.

Een ander voorbeeld is wasmachines in Saoedi-Arabië. “Een wasmachineconcern verkocht daar amper wasmachines”, zegt Van Eijk. Waarom was een raadsel. “Al snel bleek dat de wasmachines te klein waren voor de lange gewaden van de Arabieren. Daarom werd vliegensvlug de wasmachine aangepast.”

Af en toe leveren culturele verschillen koddige voorbeelden op, waarbij een groot beroep wordt gedaan op de inventiviteit van een ontwerper. “In China gingen veel wasmachines kapot. Chinezen stopten hun zoete aardappelen namelijk ook in de machine. Dat vinden ze heel normaal. Nu zijn er speciale wasmachines waarin ook zoete aardappelen gewassen kunnen worden. Voor dat soort ontwerpen geldt: u vraagt wij draaien.”

Cultuurverschillen maken massaproductie zeker niet onmogelijk, betoogt Van Eijk. “Vaak is er een standaardproduct, waarvan de onderdelen per cultuur verschillen.” De beertender is daarvan een goed voorbeeld, meent hij. “Duitsers staan bekend als bierdrinkers. Maar ze hebben een andere taptechniek dan Nederlanders. Daar tappen ze soms wel zes keer. Heineken maakt natuurlijk liever maar één soort beertender. Dus hebben ze verschillende tapkranen voor de Nederlandse en Duitse markt bedacht.”

Er is intussen een nauwe samenwerking tussen de drie TU’s, sociale wetenschappen en bedrijven als Philips om nieuwe blunders te voorkomen. “In een van die gezamenlijke projecten zijn we de hoofdomtrek van Chinezen aan het meten. We maken zoveel apparaten, van helmen tot koptelefoons, bestemd voor het hoofd. Maar we weten niet of Chinezen dezelfde maten hebben als Europeanen. Eind volgend jaar worden die gegevens bekend. Ze komen voor iedereen beschikbaar, want alle ontwerpers moeten er van leren.”

Robert Visscher

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.