Campus

Zoeff!

Ze willen de wereld wakker schudden. Falco van Vloten en Steven Blom, twee idealistische ondernemers, afkomstig van de TU Delft. Hun droom: heel Nederland op de elektrische scooter.

De zon schijnt in Den Haag; prachtig weer voor een proefritje met de Eco-lectric. Eerste verbazing: hij start zonder enig geluid. Tweede verbazing: hij trekt ook op zonder enig geluid. Zoeff! De maximaal toegestane veertig kilometer per uur haalt hij bijna ongemerkt. De 45 trouwens ook. De elektrische scooter van Falco van Vloten en Steven Blom rijdt als een zonnetje.

Van Vloten (29) studeerde technische bestuurskunde; Blom (27) werktuigbouwkunde. Ze waren bevriend in hun studietijd en raakten vorig jaar weer aan de praat bij een zeilwedstrijd, terwijl ze op wind zaten te wachten. Van Vloten had op dat moment een goede baan in de consultancy maar wilde iets anders; echt iets betekenen voor de wereld. Vandaar dat hij Blom langs de neus weg vroeg of die niet een leuk idee had.

En zowaar, dat had hij. Blom had in China gewoond en daar gezien hoe miljoenen stedelingen zich soepel verplaatsten op scooters die liepen op elektriciteit. Geen uitlaatgassen, geruisloos, overal te parkeren, goedkoop in het gebruik en onderhoudsarm – was dit niet ook het perfecte vervoermiddel voor in de Nederlandse stadsdrukte?

Sinds drie maanden zijn Van Vloten en Blom de trotse bazen van het bedrijfje Eco-movement. En zo leuk vinden ze het ondernemerschap, dat ze ’s ochtends niet eens het gevoel hebben dat ze naar hun werk gaan. “Het is heel breed, alles zit erin”, zegt Falco van Vloten. “Techniek, marketing, contact met de klanten. Ik kan het ondernemerschap alle TU-studenten aanraden.”

De twee hoefden hun product niet van de grond af op te bouwen. Het basismodel haalden ze uit het Europese scootertjesland bij uitstek, Italië, waar rijden op elektriciteit al vrij populair is. Met hun technische achtergrond was het geen probleem om het Italiaanse voorbeeld uit- en weer in elkaar te schroeven en aan te passen aan de Nederlandse markt – de Eco-lectric moest bijvoorbeeld tegen strooizout kunnen.

De prijs van het introductiemodel bepaalden ze op 1599 euro; goedkoper dan een benzinescooter. En nu gaat het erom de Eco-lectric verder te verbeteren. Met een volle batterij kan hij nu zo’n veertig kilometers ver – dat moet verder. Het opladen kost drie uur – dat moet sneller. En ze willen dat hij ook op zonne-energie kan rijden, zodat je je helemaal gratis en zonder negatieve milieu-effecten kunt verplaatsen.

Gesprekken met de TU Delft zijn ze ook al aangegaan, want daar is al veel van de nodige kennis aanwezig. En omgekeerd zou de ‘groene’ scooter een mooi visitekaartje zijn voor de TU, denken de twee startende ondernemers. Zeker nu duurzaamheid zo’n thema is. “Kijk, het is niet zoiets spectaculairs als de zonneauto Nuna. Maar die is nog heel futuristisch en voor de gewone consument ver weg. De elektrische scooter is net als de spaarlamp nu al te koop.”

Een van de mooiere verkoopsuccesjes vormen de vijf scooters aangekocht door een gerenommeerd advocatenkantoor, met www.seeyouincourt.nl erop. Het exemplaar van Van Vloten zelf is overigens al gestolen. “De dieven zullen wel vreemd hebben opgekeken”, lacht hij.

De Eco-lectric is verkrijgbaar via www.eco-movement.com. Daar ook informatie over een tweede activiteit van Eco-movement, ‘Adopteer een boom’.

Op de scooter zitten twee TU-studentes bouwkunde. Links (met tas) Merel Stolker en rechts (met sjaaltje om het haar) Danielle Heimeriks. (Foto: Eco-Movement)

De zon schijnt in Den Haag; prachtig weer voor een proefritje met de Eco-lectric. Eerste verbazing: hij start zonder enig geluid. Tweede verbazing: hij trekt ook op zonder enig geluid. Zoeff! De maximaal toegestane veertig kilometer per uur haalt hij bijna ongemerkt. De 45 trouwens ook. De elektrische scooter van Falco van Vloten en Steven Blom rijdt als een zonnetje.

Van Vloten (29) studeerde technische bestuurskunde; Blom (27) werktuigbouwkunde. Ze waren bevriend in hun studietijd en raakten vorig jaar weer aan de praat bij een zeilwedstrijd, terwijl ze op wind zaten te wachten. Van Vloten had op dat moment een goede baan in de consultancy maar wilde iets anders; echt iets betekenen voor de wereld. Vandaar dat hij Blom langs de neus weg vroeg of die niet een leuk idee had.

En zowaar, dat had hij. Blom had in China gewoond en daar gezien hoe miljoenen stedelingen zich soepel verplaatsten op scooters die liepen op elektriciteit. Geen uitlaatgassen, geruisloos, overal te parkeren, goedkoop in het gebruik en onderhoudsarm – was dit niet ook het perfecte vervoermiddel voor in de Nederlandse stadsdrukte?

Sinds drie maanden zijn Van Vloten en Blom de trotse bazen van het bedrijfje Eco-movement. En zo leuk vinden ze het ondernemerschap, dat ze ’s ochtends niet eens het gevoel hebben dat ze naar hun werk gaan. “Het is heel breed, alles zit erin”, zegt Falco van Vloten. “Techniek, marketing, contact met de klanten. Ik kan het ondernemerschap alle TU-studenten aanraden.”

De twee hoefden hun product niet van de grond af op te bouwen. Het basismodel haalden ze uit het Europese scootertjesland bij uitstek, Italië, waar rijden op elektriciteit al vrij populair is. Met hun technische achtergrond was het geen probleem om het Italiaanse voorbeeld uit- en weer in elkaar te schroeven en aan te passen aan de Nederlandse markt – de Eco-lectric moest bijvoorbeeld tegen strooizout kunnen.

De prijs van het introductiemodel bepaalden ze op 1599 euro; goedkoper dan een benzinescooter. En nu gaat het erom de Eco-lectric verder te verbeteren. Met een volle batterij kan hij nu zo’n veertig kilometers ver – dat moet verder. Het opladen kost drie uur – dat moet sneller. En ze willen dat hij ook op zonne-energie kan rijden, zodat je je helemaal gratis en zonder negatieve milieu-effecten kunt verplaatsen.

Gesprekken met de TU Delft zijn ze ook al aangegaan, want daar is al veel van de nodige kennis aanwezig. En omgekeerd zou de ‘groene’ scooter een mooi visitekaartje zijn voor de TU, denken de twee startende ondernemers. Zeker nu duurzaamheid zo’n thema is. “Kijk, het is niet zoiets spectaculairs als de zonneauto Nuna. Maar die is nog heel futuristisch en voor de gewone consument ver weg. De elektrische scooter is net als de spaarlamp nu al te koop.”

Een van de mooiere verkoopsuccesjes vormen de vijf scooters aangekocht door een gerenommeerd advocatenkantoor, met www.seeyouincourt.nl erop. Het exemplaar van Van Vloten zelf is overigens al gestolen. “De dieven zullen wel vreemd hebben opgekeken”, lacht hij.

De Eco-lectric is verkrijgbaar via www.eco-movement.com. Daar ook informatie over een tweede activiteit van Eco-movement, ‘Adopteer een boom’.

Op de scooter zitten twee TU-studentes bouwkunde. Links (met tas) Merel Stolker en rechts (met sjaaltje om het haar) Danielle Heimeriks. (Foto: Eco-Movement)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.