Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Omwonenden zijn niet altijd tegen nieuwe wegen

De overheid denkt te negatief over inspraak van belanghebbenden bij de aanleg van infrastructuur. Omwonenden zijn niet altijd tegen, zegt dr.ir. Jan Nederveen (Techniek, Bestuur en Management).

“De groep die vierkant ‘nee’ zegt tegen de aanleg van een weg of spoorlijn wordt uitvergroot”, zegt Nederveen, die deze week promoveerde. “Dat doet geen recht aan de mensen die genuanceerder denken.”

Nederveen trekt zijn conclusie na analyse van 33 duizend inspraakreacties. Bewoners en andere belanghebbenden reageerden tussen 1993 en 2001 op 51 plannen voor de aanleg van een weg of spoorweg.

Volgens Nederveen verwacht de overheid dat iedereen bij voorbaat tegen haar plannen is, en neemt zij de inspraak daarom niet serieus genoeg. Daarmee snijdt de overheid zichzelf in de vingers, vindt hij. “Als je de insprekers uit het proces drukt, raak je veel informatie kwijt. Tijdens de inspraak voor de Betuweroute werd bijvoorbeeld gezegd dat de lijn weinig gebruikt zou worden. Dat bleek waarheid te worden.”

Als de overheid beter naar belanghebbenden zou luisteren, zou ze er achter komen dat het met de zogenoemde NIMBY-reactie (not in my backyard) wel meevalt, denkt Nederveen. “De hoogteligging van een weg blijkt heel belangrijk voor de waardering ervan. Mensen hoeven niet altijd een tunnel. Ook de weg omhoog tillen kan positief gewaardeerd worden. En een ingegraven weg wordt vaak net zo goed gevonden als een tien keer duurdere tunnel.”

Om planners van nieuwe infrastructuur tegemoet te komen, maakte Nederveen een model dat de sterke en zwakke punten van een geplande weg blootlegt. Door het plan in het model in te vullen, kan de ontwerper inschatten hoe omwonenden verschillende onderdelen . bijvoorbeeld een geluidswal . waarderen.

Nederveen verwacht niet dat zijn model beperkt houdbaar is. “De waardering van plannen is in de laatste tien jaar niet erg veranderd. Wel de argumenten. Nu is luchtvervuiling belangrijk. Twee jaar geleden, na de vuurwerkramp in Enschede, was dat de externe veiligheid. De komende jaren gaat het vast over waterberging.”

“De groep die vierkant ‘nee’ zegt tegen de aanleg van een weg of spoorlijn wordt uitvergroot”, zegt Nederveen, die deze week promoveerde. “Dat doet geen recht aan de mensen die genuanceerder denken.”

Nederveen trekt zijn conclusie na analyse van 33 duizend inspraakreacties. Bewoners en andere belanghebbenden reageerden tussen 1993 en 2001 op 51 plannen voor de aanleg van een weg of spoorweg.

Volgens Nederveen verwacht de overheid dat iedereen bij voorbaat tegen haar plannen is, en neemt zij de inspraak daarom niet serieus genoeg. Daarmee snijdt de overheid zichzelf in de vingers, vindt hij. “Als je de insprekers uit het proces drukt, raak je veel informatie kwijt. Tijdens de inspraak voor de Betuweroute werd bijvoorbeeld gezegd dat de lijn weinig gebruikt zou worden. Dat bleek waarheid te worden.”

Als de overheid beter naar belanghebbenden zou luisteren, zou ze er achter komen dat het met de zogenoemde NIMBY-reactie (not in my backyard) wel meevalt, denkt Nederveen. “De hoogteligging van een weg blijkt heel belangrijk voor de waardering ervan. Mensen hoeven niet altijd een tunnel. Ook de weg omhoog tillen kan positief gewaardeerd worden. En een ingegraven weg wordt vaak net zo goed gevonden als een tien keer duurdere tunnel.”

Om planners van nieuwe infrastructuur tegemoet te komen, maakte Nederveen een model dat de sterke en zwakke punten van een geplande weg blootlegt. Door het plan in het model in te vullen, kan de ontwerper inschatten hoe omwonenden verschillende onderdelen . bijvoorbeeld een geluidswal . waarderen.

Nederveen verwacht niet dat zijn model beperkt houdbaar is. “De waardering van plannen is in de laatste tien jaar niet erg veranderd. Wel de argumenten. Nu is luchtvervuiling belangrijk. Twee jaar geleden, na de vuurwerkramp in Enschede, was dat de externe veiligheid. De komende jaren gaat het vast over waterberging.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.