Campus

Zombies achter gadgets

Slimme mobiele apparaatjes dreigen ons te reduceren tot de domste generatie ooit. Een digitaal ADHD dreigt. “Ik kan me nergens op concentreren,” beklaagt een gebruikster zich over haar problematische internetgedrag.

Ze klikt de hele avond van tabblad naar tabblad om te zien of er al wat veranderd is. Op zoek naar wat eigenlijk? “I can’t focus on anything and I’m just waiting for the night to come.”

Volgens Jaap Bloem, onderzoeker nieuwe media bij het ICT-bedrijf Sogeti, is haar verhaal niet uitzonderlijk, maar eerder symptomatisch voor onze tijd. “Multitasken gaat een serieuze schadepost worden. Een massaal digitaal ADHD bedreigt ons allen.” Bloem verzorgde afgelopen maandag samen met zijn collega Sander Duivestein een lezing bij Studium Generale als aftrap van de reeks ‘Big brother is wachting you’. Anders dan je zou verwachten van een medewerker van een ICT-bedrijf, bepleitte Bloem vooral terughoudendheid ten opzichte van nieuwe media.

Zijn collega Duivestein daarentegen manifesteert zich wel op tal van digitale platforms: Face Book, My Space, Second Life (“ik heb daar wel eens seks”), Twitter en MSN. Om er maar een paar te noemen.

Volgens de Sogeti-onderzoekers bevinden we ons aan het begin van de derde mediarevolutie. De eerste bestond uit het schrift, de boekdrukkunst en de krant – de gedrukte media dus. Toen volgde de elektronica in vorm van radio en televisie: de massamedia. Nu is het de beurt aan de digitale media en internet. Google is net tien jaar oud en YouTube -bewegend beeld kunnen verspreiden- nog maar drie jaar. De gevolgen blijven niet uit: de plaats van massamedia wordt ingenomen door een mediamassa – een tsunami aan beelden en informatie die de moderne mens overspoelt.

Enkele kenmerken van de derde mediarevolutie zijn de overgang van IC-technologie naar ‘IC-tainment’. Bloem: “Een gaat om een stukje tainment”. Met andere woorden: de inhoud moet vooral ‘leuk’ zijn en ‘fun’. Verdere kenmerken van de nieuwe media zijn de opkomst van de webmens die zich manifesteert via meerdere alterego’s (avatars) op verschillende digitale podia. Tenslotte is er een immer uitbreidende stroom van kriskras (‘peer-to-peer’) berichtjes tussen gebruikers die alsmaar massaler en alsmaar langer on-line zijn. Het is de verwachting dat alles (filmpjes, contacten, navigatie en games) wat nu via internet tot ons komt, in de nabije toekomst ook mobiel beschikbaar zal zijn.

“Er wordt ons chaos aangeboden,” reageert een dame uit het publiek. “Wie heeft daar nou belang bij?”. Bloem valt uit zijn rol van mediaprofeet en zegt opeens heel nuchter: “In de basis gaat het meestal om advertentiegelden.” Bedrijven speuren naar trends en naar nieuwe manieren om met hun klanten in contact te komen. Dat is de werkelijke drijfveer achter de tsunami aan gadgets en de bijbehorende programmaatjes (widgets). Een jongere bezoekster heeft er een andere verklaring voor: “Vroeger woonden al je vrienden bij je in het dorp en bleven ze in de buurt. Nu zwermt iedereen de hele wereld over en heb je behoefte om je vrienden met je mee te nemen.”
Amper is de iPhone geintroduceerd met MobileMe of andere nieuwe media staan alweer te dringen. KPN probeert televisie op mobieltjes te slijten (‘Wachten wordt weer leuk’), Logica CMG komt met het digitale Zwitserse zakmes 8hands en Philips toont zijn nieuwste tijdverdrijver speciaal voor onder de les (‘Fun met Philips, Relaxen op school’).

“Misdadig,” vindt Bloem zulke reclame. Jongeren hebben al vaak een spanningsboog die amper een MTV-clipje overtreft en de diepgang van een badeend. Vluchtige digitale media, inclusief de verplatting van de taal, dreigen hen te maken tot ‘The dumbest generation’ (een boek van Mark Bauerlein uit 2007). Wat te doen? Focus, Rust en Regelmaat, luidt het advies van de Sogeti-goeroe.
 

,Weblinks en meer

Lezingserie ‘Big Brother is watching you’ van Studium Generale nog op 15, 22 en 29 september

->    www.methemedia.com

->    www.dumbestgeneration.com
 

“Ik kan me nergens op concentreren,” beklaagt een gebruikster zich over haar problematische internetgedrag. Ze klikt de hele avond van tabblad naar tabblad om te zien of er al wat veranderd is. Op zoek naar wat eigenlijk? “I can’t focus on anything and I’m just waiting for the night to come.”

Volgens Jaap Bloem, onderzoeker nieuwe media bij het ICT-bedrijf Sogeti, is haar verhaal niet uitzonderlijk, maar eerder symptomatisch voor onze tijd. “Multitasken gaat een serieuze schadepost worden. Een massaal digitaal ADHD bedreigt ons allen.” Bloem verzorgde afgelopen maandag samen met zijn collega Sander Duivestein een lezing bij Studium Generale als aftrap van de reeks ‘Big brother is wachting you’. Anders dan je zou verwachten van een medewerker van een ICT-bedrijf, bepleitte Bloem vooral terughoudendheid ten opzichte van nieuwe media.

Zijn collega Duivestein daarentegen manifesteert zich wel op tal van digitale platforms: Face Book, My Space, Second Life (“ik heb daar wel eens seks”), Twitter en MSN. Om er maar een paar te noemen.

Volgens de Sogeti-onderzoekers bevinden we ons aan het begin van de derde mediarevolutie. De eerste bestond uit het schrift, de boekdrukkunst en de krant – de gedrukte media dus. Toen volgde de elektronica in vorm van radio en televisie: de massamedia. Nu is het de beurt aan de digitale media en internet. Google is net tien jaar oud en YouTube -bewegend beeld kunnen verspreiden- nog maar drie jaar. De gevolgen blijven niet uit: de plaats van massamedia wordt ingenomen door een mediamassa – een tsunami aan beelden en informatie die de moderne mens overspoelt.

Enkele kenmerken van de derde mediarevolutie zijn de overgang van IC-technologie naar ‘IC-tainment’. Bloem: “Een gaat om een stukje tainment”. Met andere woorden: de inhoud moet vooral ‘leuk’ zijn en ‘fun’. Verdere kenmerken van de nieuwe media zijn de opkomst van de webmens die zich manifesteert via meerdere alterego’s (avatars) op verschillende digitale podia. Tenslotte is er een immer uitbreidende stroom van kriskras (‘peer-to-peer’) berichtjes tussen gebruikers die alsmaar massaler en alsmaar langer on-line zijn. Het is de verwachting dat alles (filmpjes, contacten, navigatie en games) wat nu via internet tot ons komt, in de nabije toekomst ook mobiel beschikbaar zal zijn.

“Er wordt ons chaos aangeboden,” reageert een dame uit het publiek. “Wie heeft daar nou belang bij?”. Bloem valt uit zijn rol van mediaprofeet en zegt opeens heel nuchter: “In de basis gaat het meestal om advertentiegelden.” Bedrijven speuren naar trends en naar nieuwe manieren om met hun klanten in contact te komen. Dat is de werkelijke drijfveer achter de tsunami aan gadgets en de bijbehorende programmaatjes (widgets). Een jongere bezoekster heeft er een andere verklaring voor: “Vroeger woonden al je vrienden bij je in het dorp en bleven ze in de buurt. Nu zwermt iedereen de hele wereld over en heb je behoefte om je vrienden met je mee te nemen.”
Amper is de iPhone geintroduceerd met MobileMe of andere nieuwe media staan alweer te dringen. KPN probeert televisie op mobieltjes te slijten (‘Wachten wordt weer leuk’), Logica CMG komt met het digitale Zwitserse zakmes 8hands en Philips toont zijn nieuwste tijdverdrijver speciaal voor onder de les (‘Fun met Philips, Relaxen op school’).

“Misdadig,” vindt Bloem zulke reclame. Jongeren hebben al vaak een spanningsboog die amper een MTV-clipje overtreft en de diepgang van een badeend. Vluchtige digitale media, inclusief de verplatting van de taal, dreigen hen te maken tot ‘The dumbest generation’ (een boek van Mark Bauerlein uit 2007). Wat te doen? Focus, Rust en Regelmaat, luidt het advies van de Sogeti-goeroe.

Weblinks en meer

Lezingserie ‘Big Brother is watching you’ van Studium Generale nog op 15, 22 en 29 september

->    www.methemedia.com

->    www.dumbestgeneration.com
 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.