Waarheen – Waarvoor

In deze rubriek treffen we mensen die onderweg zijn. De Portugese masterstudent renewable energy and wind energy Gael Oliveira staat bij de ingang van de aula.

Meer Marx

Waar ga je naartoe?
“Naar mijn bijles ethica.”

Leuk vak?
“Mjah. Wil je mijn eerlijke mening? Ik denk dat het vak hier teveel gericht is op conventionele ethica, op de wensen van grote bedrijven. Marx is voor mij een ideologisch voorbeeld. Ik zou daar graag wat van terugzien. Niet per se links, maar gewoon meer neutraal. Een overzicht van andere bekende filosofen zoals Thomas Moore en Rousseau zou welkom zijn. Ik zou ook graag wat oosterse invloed zien. Een filosoof als Wei, bijvoorbeeld.”

Bevalt het in Delft?
“Ja, heel erg. Je krijgt hier veel mogelijkheden tot creativiteit in vergelijking met Portugal. Je kunt je gemakkelijk verder verdiepen dan alleen de basisstof en hebt keuzevrijheid. Alleen al die simpele daad van kiezen, is een uiting van creativiteit.”

Wat doe je in je vrije tijd?
“Ik ga natuurlijk af en toe wat drinken. In Den Haag, want daar woon ik ook.”

Woon je daar met andere studenten?
“Vrienden. Die ken ik al uit Portugal, waar ik samen met ze studeerde. Ik ging eerst een jaar naar Oostenrijk, een andere vriend ging naar Frankrijk en eentje belandde hier. Uiteindelijk zijn we allemaal hier terecht gekomen.”

Wat deed je in Oostenrijk?
“Ik was daar op European voluntary service. Dan ga je zes tot twaalf maanden voor een non-profitorganisatie werken, op hun kosten. Ik werkte daar negen maanden bij een jeugdcentrum van de gemeente om kinderen van dertien, veertien jaar te helpen die gestopt waren met school. We deden culturele activiteiten met ze, organiseerden concerten, enzovoorts.”

Waar ga je straks heen?
“Naar de computerzaal. Mijn e-mail lezen en daarna moet ik nog wat dingen doen, als ik daar nog aan toekom.”

Meer Marx

Waar ga je naartoe?
“Naar mijn bijles ethica.”

Leuk vak?

Bevalt het in Delft?

Wat doe je in je vrije tijd?
“Ik ga natuurlijk af en toe wat drinken. In Den Haag, want daar woon ik ook.”

Woon je daar met andere studenten?

Wat deed je in Oostenrijk?

Waar ga je straks heen?