Zelfs jongeren van VVD en NSC in verzet tegen langstudeerboete

Studenten, vakbonden en politieke jongeren, ook van VVD en NSC, maken zich grote zorgen over de terugkeer van de langstudeerboete, een oud idee van het eerste kabinet Rutte, dat gedoogsteun van de PVV kreeg en dat nu weer op tafel ligt.

“De langstudeerboete is een harde klap voor studenten”, staat in een brandbrief aan de nieuwe coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB. De ondertekenaars, onder wie ook Oras en Lijst Bèta, vragen de partijen om hun plan te heroverwegen. Ook Dé Partij schaart zich achter de inhoud van de brief.

Het plan is namelijk om het collegegeld voor vertraagde studenten meer dan te verdubbelen. Wie langer dan een jaar uitloopt in de bachelor of master gaat drieduizend euro extra collegegeld betalen.

Protestactie aangekondigd

Op allerlei manieren is dit slecht voor studenten, vinden de ondertekenaars van de brief. Jongeren hebben toch al veel mentale problemen en gaan door deze boete nog meer druk voelen. Vrijwilligerswerk, medezeggenschap, topsport, een bestuursjaar… het komt allemaal in het gedrang. Het vervolgonderwijs wordt bovendien minder toegankelijk voor studenten met een krappe portemonnee.

De brief is opgesteld door drie landelijke belangenorganisaties van studenten (JOBmbo, ISO en LSVb) samen met de koepel van studentenverenigingen LKvV. Ook de JOVD en JSC hebben hun handtekening gezet. Dat zijn de politieke jongeren van VVD en NSC, die straks met PVV en BBB een kabinet gaan vormen.

Het eerste protest is al aangekondigd. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) staat zaterdag 22 juni op het Domplein in Utrecht. De vakbond klinkt feller dan de andere organisaties. Voorzitter Elisa Weehuizen: “Er rest maar één mogelijkheid: actie.”

HOP, Bas Belleman