Zilver voor Delfts iGEM-team

Met hun prototype van een test die vitaminetekorten kan aantonen, hebben Delftse studenten de tweede prijs behaald bij jaarlijkse competitie voor synthetische biologie iGEM (International Genetically Engineered Machine competition).
Vitaminetekort is vooral in ontwikkelingslanden een probleem omdat mensen niet gevarieerd genoeg eten. Wanneer een druppel bloed een te lage concentratie van een bepaalde vitamine bevat, verkleurt de strip van de test. Nu werkt het alleen nog voor vitamine B, maar in de toekomst zou de test een indicatie kunnen geven van de concentratie van alle benodigde vitamines. Normaal worden antilichamen gebruikt voor het opsporen van vitamines in bloed. De Delftse AptaVita gebruikt aptameren – gevouwen RNA-moleculen. Dat zou de test goedkoper moeten maken, stellen de studenten.

Aan de jaarlijkse internationale wedstrijd, gestart door de Amerikaanse universiteit MIT, doen meer dan 350 teams mee van over de hele wereld. Het doel is het oplossen van maatschappelijke problemen.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl