Zes Delftenaren naar WK Roeien

Vier Lagaaiers en twee roeiers van Proteus-Eretes zijn vorige week, ondermeer onder begeleiding van Proteus-Erestescoach Adriaan Lieszner, naar de Verenigde Staten vertrokken om zich voor te bereiden op het wereldkampioenschap roeien in Indianapolis, van 11 tot 18 september.

br />
De equipe is niet direct naar Indianapolis gereisd, maar heeft het trainingskamp in Princeton opgeslagen, waar de universiteit beschikt over een eigen meer. Op deze locatie bereiden de roeiers zich voor op het wk, dat over het algemeen wordt gezien als de springplank voor de Olympische Spelen in Atlanta in 1996.

In Atlanta wordt de lichte acht voor het eerst een Olympisch nummer. Toevallig wordt de huidige Nederlandse lichte acht op dit wereldkampioenschap kansrijk geacht voor een plaats bij de eerste drie, ergens tussen de favorieten Engeland, Duitsland en Denemarken. Skadi (Rotterdam) levert net als vorig jaar drie roeiers, Laga twee: Robert Schouten (27) en Taco Bavelaar (27). De overige roeiers komen uit Amsterdam en Groningen.

Tijdens de Rotsee Regatta in Luzern eindigde de lichte acht op de zesde plaats. Niet goed genoeg, vond de coach, en de boot kreeg na ‘het grootste seatrace-circus van deze zomer’ een andere bezetting. Probleem is nu echter dat de geselecteerde roeiers acht kilo te veel aan boord meesjouwen, maar daar valt wat aan te doen.

Ook zitten weer Delftenaren in de zware Holland acht, te weten voormalig student elektrotechniek Niels van der Zwan (27 jaar, Proteus-Eretes) en stuurman Jeroen Duyster (28 jaar, Laga). De boot verschilt slechts één plek met die van vorig jaar: Dolf Woldringh is vervangen door Henk Jan Zwolle (29, Okeanos). De heren zullen ongetwijfeld proberen zich te revancheren op de toch wel teleurstellende vijfde plaats in Roudnice.

De andere twee Delftenaren die aan het wk meedoen op het Eagle Creek Reservoir (één van de weinige natuurlijke roeibanen op de wereld), zijn de net afgestudeerde werktuigbouwer Rens Sanderse (26, Proteus-Eretes), die start in de heren skif, en Eeke van Nes (25, Laga), die samen met Orca-roeister José de Groot in de dubbel twee aan de start verschijnt. Sanderse maakte vorig jaar deel uit van de dubbelvier die in Tsjechië de kleine finale won, en roeide nog op de Goodwill Games. Van Nes en De Groot worden ondanks de sterke concurrentie in elke geval geacht de finale te kunnen halen.

Overigens signaleert het blad Roeien een opmerkelijk hoog aantal hoger opgeleiden binnen de Nederlandse equipe dit jaar. Acht doctorandussen, drie ingenieurs, drie fysiotherapeuten en 34 studenten telt de afvaardiging naar Indianapolis. Liefst 35 van de 48 roeiers, waarvan 22 uit Amsterdam, zijn lid van een studenten-roeivereniging. (H.O.)

Henk Orsel

Henk Orsel