Alexander in ’t Veld werd vorige week uitverkoren tot beste docent van de TU Delft in 2014-2015. De jury roemde vooral zijn aandacht voor de individuele student en voor het verbinden van de theorie aan de praktijk.
Gefeliciteerd, wat was uw eerste gedachte toen u het hoorde?
“Het was een grote verrassing. Van alle faculteiten wordt bekeken wie de beste docent is. Ik kon geen inschatting maken hoe goed de anderen waren. Er zijn zo veel goede, gemotiveerde en enthousiaste docenten. Ik schatte mijn kansen niet zo hoog in.”
U geeft in het derde jaar van de bachelorstudie het vak Flight Dynamics. Studenten vinden dat een lastig vak. Kunt u uitleggen waarom?
“Als docent vind ik het vak ontzettend leuk, maar het valt in een drukke periode van het derde jaar. Het vak is intensief met drie colleges per week. Als je als student één keer mist, raak je de draad kwijt. Verder bouwen we voort op kennis uit het eerste en tweede jaar, zoals analyse, lineaire algebra en dynamica. Als studenten daar niet zo goed in zijn, maakt dat het voor sommigen een pittig vak.”
Hoe pakt u uw lessen aan?
“Ik geef hoorcolleges. Gewoon: één man bij het schoolbord en driehonderd man die aantekeningen maken. Wat daarbij helpt is dat ik testvlieger ben. Wij hebben een onderzoeksvliegtuig bij Schiphol, een Cessna Citation. Dat is een tweemotorige jet voor tien personen, die we gebruiken als onderzoeksfaciliteit. Een vliegend laboratorium. Ik kan daarom gemakkelijk veel van de theorie duiden vanuit mijn ervaring als piloot. Dat spreekt aan. Ik kan vertellen wat een verandering in een som betekent voor de vlieger of het gedrag van het vliegtuig.”
Is zelf vliegen een voorwaarde om dit vak goed te kunnen uitleggen?
“Dat vind ik wat te sterk, hoewel mijn voorganger ook vloog. Dit vak wordt al tientallen jaren gegeven door mensen die zelf vliegen, maar het is geen noodzakelijke voorwaarde. Ik denk wel dat het meerwaarde heeft.”
Ik las dat u daarbij ook gebruikmaakt van landschapsschilder Bob Ross. Klopt dat?
“Ja. Als ik in een college een vergelijking afleid, dan is dat voor studenten een logisch verhaal. Ze gaan dan comfortabel achteroverleunen. Ik wil dat ze daar niet in trappen, want je moet het zelf doen om het te begrijpen. Dat probeer ik ze duidelijk te maken met een filmpje van de landschapsschilder Bob Ross. Als je hem ziet schilderen, lijkt het alsof je het zelf ook kunt. Als je het vervolgens probeert, komt er niks van terecht.”
U bent in uw vrije tijd aerobaticsvlieger. Vertel!
“Ja, het is al jaren een hobby van me en ik doe dat in wedstrijdverband. Ik vlieg alle figuren die je normaal niet nodig hebt om van A naar B te komen, zoals loopings. De truc is om het er op een veilige manier spectaculair uit te laten zien. Dat is in principe niet gevaarlijk. Ik maak me meer zorgen als ik met slecht weer in de spits naar huis rijd.”
Heeft u tips voor andere docenten?
“Ik voel me niet echt in de positie om anderen uit te leggen hoe ze hun werk moeten doen. Wat bij mij werkt, is dat ik lesgeef vanuit een passie voor mijn vak.”
Comments are closed.