Wetenschap

Zelf stroom maken

Met een eigen privé-energiecentrale lacht u om iedere black-out, die bij uw buren de huiskamer in het donker zet.Voor eigen stroomopwekking is niet eens een zonnepaneel op het dak nodig.

Energiebedrijven willen dit jaar in honderd huishoudens kleine warmtekrachtkoppelingcentrales installeren, bij wijze van experiment. Gasunie presenteerde enkele weken terug het eerste micro-WK-systeem van het Nieuw-Zeelandse bedrijf Whispertech. In de tuinbouw en industrie wordt al gretig gebruikgemaakt van de restwarmte van elektriciteitsproductie. Kunnen micro-WK’s zoals Gasunie installeert ook een succes worden?

“Warmtekrachtkoppeling op kleine schaal is een goed idee”, zegt dr.ir. Ivo Bouwmans van de sectie energie en industrie van de faculteit Techniek, Bestuur en Management desgevraagd. “Het geeft huishoudens meer mogelijkheden om aan hun energie te komen, ze worden flexibeler omdat ze zelf energie kunnen maken.”

Volgens hem speelt het openstellen van de energiemarkt bij Gasunie een rol om het experiment te starten. “Nu er tientallen aanbieders van gas en elektriciteit om de gunsten van een consument dingen, probeert zij haar rol te versterken, zowel in de gasmarkt als de elektriciteitsmarkt. Dat kan ze doen door energiecontracten te sluiten waarbij ze ook het apparaat levert dat de energie gaat produceren. Dat sluit je dan meteen voor meerdere jaren.”

Wel levert warmtekrachtkoppeling problemen. De moderne installaties zijn nog niet stabiel genoeg om stroom aan moderne elektrische apparaten te leveren. En in de zomer moet je om elektriciteit op te wekken voor je ventilator en koelkast, ook gas verstoken. Maar de warmte die anders naar de kachel zou gaan, moet je dan als verlieswarmte afvoeren.

Ook kan het onhandig zijn als ieder huishouden in Nederland zijn eigen energiefabriekje krijgt dat stroom aan het net levert. In de zomer als niemand stookt zijn nog steeds evenveel elektriciteitscentrales nodig om het stroomgat te vullen dat dan ontstaat.

Coördinatie via het internet zou een oplossing bieden, het zogeheten virtual utility. “Er worden op dit moment studies gedaan waarbij een energiemaatschappij via internet de energiefabriekjes, bijvoorbeeld in huishoudens, aanstuurt. Bij een tekort in de ene regio, kunnen die huishoudens met extra energieproductie voor de andere regio bijspringen en omgekeerd. Zo krijg je een flexibelere energiehuishouding, waarbij je niet alleen van één centrale afhankelijk bent.” (RZ)

Voor eigen stroomopwekking is niet eens een zonnepaneel op het dak nodig. Of een eigen windmolen die de nachtrust met zijn gezoem verstoort. Met microwarmtekrachtkoppeling zorgt de cv-ketel op zolder tegelijk voor de stroom. En de stroom die u overhoudt kunt u doorverkopen aan de buren.