Wonder

Met stomheid geslagen was deze jonge bezoeker aan het Science Centre door de c,mm,n, de futuristische auto die een antwoord moet zijn op het mobiliteitsprobleem.

Het Science Centre, dat begin september de deuren opende en een wereld vol wetenschap en techniek huisvest, werd tijdens de Wetenschapsdag in de herfstvakantie druk bezocht door de doelgroep, jongeren tussen 8 en 18 jaar.

Afgelopen dinsdag was het rond 19.00 uur weer raak. De politie rukte massaal uit na een melding over een massale vechtpartij bij Lorre aan de Phoenixstraat.

Volgens een getuige was er sprake van een vrijheidsberoving. Er zou daarbij een man in een auto zijn getrokken. Een van de surveillance-eenheden zag de bewuste auto rijden en liet de wagen stoppen.

In de auto lag inderdaad een man. Hij was vastgebonden met tie-rips. De bestuurder verklaarde dat het om een ‘studentengrap’ ging. De agenten vonden het veel minder grappig en bekeurden de vier organisatoren.

De nepontvoering was dit jaar al de vijfde, volgens de politie, ‘foute’ studentengrap. Het korps is dat meer dan zat, omdat als gevolg daarvan politiemensen en burgers meer risico op ongevallen lopen.

Omdat een melding van een ontvoering bij de politie de hoogste prioriteit heeft, doen politie-agenten al het mogelijke om snel ter plaatse te zijn. Daarbij mag onder meer over tram- en busbanen worden gereden en door de rode licht, met alle risico’s van dien. De politie wil, aldus het AD, dat de studentenverenigingen hun leden aan het begin van het studiejaar wijzen op de gevaren van nepontvoeringen.