Wizards en Jedi’s

,,Naarmate je verder in het spel komt, kun je steeds meer”, vertelt Sedhar Sakarya, student elektrotechniek. ,,Uiteindelijk bereik je een level waarop je zelf het spel mag gaan programmeren, nieuwe planeten en nieuwe voorwerpen mag toevoegen. In de ene MUD heet je dan Immortal, omdat je niet meer dood kunt gaan, in de andere God of Wizard. Omdat onze MUD in het teken staat van Starwars, ben ik een Jedi.”

Het aanmeten van een eigen identiteit in de MUD gaat veel verder dan alleen een ‘alias’. ,,Je kunt je ook een nieuw geslacht, uiterlijk of gedrag aanmeten.” Dat kan wel eens tot problemen leiden, vertelt een mannelijke student die anoniem wil blijven. ,,Ik ben in het spel een blonde dame, 1.80 meter lang en met een perfect uiterlijk. Nu heb ik het probleem dat een Amerikaan voor mij naar Nederland wil komen. Dat wil ik liefst voorkomen zonder mijn identiteit prijs te geven.”

Dat mensen de oceaan oversteken om iemand uit het spel te ontmoeten is niet bijzonder, volgens de computeraars. Onlangs was er een getrouwd stel bij ‘Anno Joosten’ op tv, een Nederlandse en een Amerikaan, die elkaar via een MUD leerden kennen. En dat was niet de eerste keer, vertellen de spelers.

Het spel wordt niet alleen gespeeld door studenten van de TU. ,,’s Morgens als ik hier inlog, wordt ik altijd welterusten gewenst door spelers van de andere kant van de aarde”, aldus Sakarya. ,,Op de MUD in Delft speelt een man, samen met zijn vrouw en kinderen.”

Het sociale aspect lijkt nog het meest op die van een babbelbox. Sakarya: ,,Om alleen te praten kun je beter op de echte Internet-babbelbox inloggen, de zogenaamde Internet Relay Chat. MUD’s zijn echt bedoeld om te spelen.” Een andere speler bekent echter dat hij wel eens inlogt om iemand te vinden om mee te gaan Magic-en, een geavanceerd soort kaartspel.

Vanwege de fascinatie met de soms mythologische thema’s zijn MUD-spelers al vaker beschuldigd van satanisme. Sakarya: ,,Dat soort mensen weet niet waarover ze praten. Maar fanatisme is het wel. Ik ken een speler die 227 dagen oud is. Hij is dus in totaal 227 maal 24 uur ingelogd. Dat betekent dat je bijna twee jaar lang elke dag twaalf uur moet spelen. MUD’s zijn gewoon snel verslavend.”

De mensen op een MUD willen zich niet alleen in een fantasiewereld verdiepen. Sakarya: ,,Op de 23e hebben we in Amsterdam een Kobrafeest waarop zoveel mogelijk karakters uit de MUD aanwezig zullen zijn. Dat wil dus zeggen, niet per computer, maar een echte real-life party.”

Paul Rutten

Elke pauze is het raak, dan spelen en praten enige tientallen fanatiekelingen op Internet op een Multi User Dungeon (MUD). Op de server Kobra van Elektrotechniek draait een bijzonder populaire MUD, bezocht door Internetters van Cambridge tot San Francisco. In de MUD leggen de deelnemers hun dagelijkse identiteit af en nemen een nieuwe naam aan, een nieuwe rol. In de TU-MUD, die als thema Starwars heeft, reizen de spelers door het heelal op zoek naar ervaringspunten en voorwerpen, verslaan zij monsters en praten zij on-line met elkaar.

Paul Rutten