Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

Winst voor Human Power Team

Studenten uit Delft en Amsterdam hebben afgelopen week met hun zelfgebouwde aerodynamische ligfiets alle concurrentie achter zich gelaten.

Het Human Power Team heeft met hun VeloX8 het wereldkampioenschap gewonnen. (Foto: Bas de Meijer)

Wielrenster Lieke de Cock reed in de VeloX8 de winnende topsnelheid van 120 kilometer per uur. De andere renster van het studententeam, Jennifer Breet, haalde met 117 kilometer per uur de tweede plaats. Het wereldrecord hebben de studenten met hun zelfgebouwde ligfiets niet kunnen verbreken. Dat is nog steeds in handen van Barbara Buatois, die in 2010 een snelheid van 121,8 kilometer per uur behaalde.


Tegenslagen

Naast problemen met het transport van de ligfiets, kwam het team in Nevada voor meer verrassingen te staan. Zo bleek dat het team dat wereldrecordhouder is bij de mannen, dit jaar ook in de vrouwencategorie meedeed. Een concurrent erbij dus.

Daarnaast bleek het communicatiesysteem niet goed te functioneren in de woestijn, waardoor de coaches geen contact konden hebben met de atleten tijdens de race. “Helaas blijft het topsport en zit het soms niet allemaal mee”, zegt teamleider Stephanie Wiechers. “Toch ben ik enorm trots op alle teamleden en de atleten dat ze ondanks alle tegenslagen er alles aan deden deze problemen op te lossen.”


Nieuw ontwerp            

Het team deed dit jaar mee met hun VeloX8, een aerodynamische ligfiets die met behulp van 3D-scans speciaal op maat is gemaakt voor de rensters. Om ruimte te besparen in de fiets, werd een nieuw ontwerp van het schakelsysteem gebruikt. “Bij een normale fiets beweegt je ketting wanneer je schakelt naar een andere versnelling, maar bij ons bewegen juist de tandwielen. Dit zorgt ervoor dat de ketting altijd in een rechte lijn blijft, waardoor er minder wrijving is in de ketting dan bij een normale racefiets.” vertelt Thijs Bon, chief engineer van het Human Power Team.


De voorbereidingen voor de World Human Powered Speed Challenge 2019 zijn al aan de gang. Een Nederlandse delegatie zal dan opnieuw een gooi doen naar het wereldrecord voor vrouwen.


Lees ook:

VeloX8 gaat voor wereldrecord


Mirjam van der Ploeg / Stagiaire

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.