Waterschade

Door een lekkage aan een brandhaspel bij de nieuwe studieruimte in de bibliotheek, zijn dinsdagnacht boeken en tijdschriften nat geworden. De boeken worden weggehaald en in een vriezer gedroogd.

Elders helpt een combinatie van blowers en vochtvreters de ruimte te drogen. Aangezien het ‘schoon water’ betreft, blijft het materiaal bruikbaar, al kan het papier wat gerimpeld raken.

Faisal Karim, promovendus civiele techniek en geodesie, Pakistan.

Wat er raar is aan Nederlanders? Faisal Karim moet lachen. “That’s a long list”, zegt de Pakistaan. Hij vindt Nederlandse meisjes leuk, maar die richten zich liever op Nederlandse studenten. Dan hoeven ze geen Engels te praten. “Nederlanders leren Engels van kleins af aan, maar spreken het niet graag.”
Ook merkwaardig vindt hij het feit dat mensen die naast je zitten in de trein geen woord tegen je zeggen, al duurt de gezamenlijke reis twee uur. “In Pakistan vragen medereizigers op zijn minst waar je vandaan komt of wat je doet.” Hij looft de punctualiteit van de spoorwegen, al gaat er vaak wat mis en is het onduidelijk op welke trein hij moet overstappen en hoe lang hij moet wachten. Nee, het management is niet best. Wat dat betreft kunnen ze bij de NS nog heel wat leren van de Duitse en Franse spoorwegen, is zijn mening. Nederlanders zien er gezond uit en zijn erg lang, constateert de Pakistaan. Ze bevallen Karim relatief beter dan andere Europeanen. Volgens hem ligt dat aan het weer. “Het weer heeft invloed op geest en lichaam van de mensen.” Maar is het Nederlandse weer dan niet erg wisselvallig? “Als het in Pakistan heet is, is het 45 graden. Dat kennen ze hier niet.”