Waterpolo voor leiders

De Olympische Spelen van 2008. Het waterpolotoernooi bij de dames is een thriller en Nederland wint onverwacht goud. De coach van toen, Robin van Galen, vertelt dinsdag bij de unit sport & cultuur onder meer hoe hij dat voor elkaar kreeg.

Even terug naar die prachtige periode drie jaar geleden. Nederland is ambitieus vertrokken naar Peking. De verwachting is dat de olympische vertegenwoordigers in de top tien van het medailleklassement zullen eindigen. Sportminnend Nederland weet waar we eremetaal gaan oogsten: bij het zwemmen, bij judo en hockey, en misschien bij atletiek en zeilen.

Nu is het mooie van sport dat het niet te programmeren is. Altijd verrassingen. Want wie rekende op goud voor lange afstandszwemmer Maarten van der Weijden? Wie gaf Van Galen en zijn waterpolomeiden een schijn van kans? Insiders misschien, maar gemiddeld Nederland niet. Zo gaat dat bij relatief kleine sporten die nauwelijks de tv halen. En dus zagen we in de zomer van 2008 ronde na ronde een fanatieke, aimabele coach die intens genoot en er blijk van gaf dat het succes hem een beetje overkwam. Nederland genoot mee; ons overkwam het ook.

Op de homepage van zijn website heeft Van Galen dat verhaal samengevat in drie beelden. Als coach in kletsnatte kleding op de rand van een zwembad. Gebalde vuisten, ogen dicht. Van Galen die zijn dames, deels in het water en deels op de kant, instrueert. En een gouden medaille op een hand. Zijn hand. Tussen die drie beelden staat een vierde foto: Van Galen in een net pak, maar wel tot zijn knieën in het bassin. Die Robin van Galen spreekt dinsdag de TU toe over teambuilding.

Na Peking 2008, de met goud bezegelde afsluiting van zeven jaar als bondscoach, trainde hij nog even door en nam toen een sabbatical. Sinds die periode van bijtanken verdeelt hij zijn tijd tussen het Utrechtse UZSC, waar hij trainer en technisch directeur is, en het geven van lezingen. Twee keer per week trekt de voormalig docent economie het land in met als directe bron zijn olympische ervaringen in Peking en zijn functie als (bonds)coach.

Het wordt zeker geen saaie lezing, belooft Van Galen op voorhand. “Met foto’s, filmpjes en verhalen probeer ik te inspireren. Ik heb vijf verschillende presentaties, maar geen standaardinvulling. Er is veel ruimte voor vragen en situaties vanuit het publiek.” Van Galen hoopt op interactie. Het onderwerp is volgens de unit sport & cultuur teambuilding, maar dat moet je volgens Van Galen breed zien. “Ik heb het over motivatie, ambities, doelen, tegenslagen, mentale zaken. Allemaal dingen die je kunt scharen onder teambuilding.”

De vraag wat toehoorders van de TU aan zijn ervaringen in het bad heeft, is een intikkertje. “Ik probeer vanuit de sport de link met het bedrijfsleven te leggen. Als coach in de sport heb je te maken met facetten van leidinggeven die je ook tegenkomt in het bedrijfsleven. Vanuit mijn ervaring als trainer en coach kan ik vertellen over communicatie, hoe je elkaar aanspreekt op bijvoorbeeld gedrag, hoe ik zaken in het coachen en begeleiden van mijn sporters goed heb gedaan en ook fout.”

Die insteek is precies wat sport & cultuur wenste. “We zochten een lezing op het denkniveau van studenten en medewerkers en tevens een link met sport. We zijn tenslotte sport & cultuur”, zegt manager dynamiek Minke Eringa. Het lezingencircuit kent twee geschikte kandidaten: Marc Lammers, ex-bondscoach hockey, en Robin van Galen. Omdat Lammers onlangs bij Industrieel Ontwerpen was, werd gekozen voor Van Galen. “Wij wilden heel graag een coach van een teamsport. Dat is interessant voor onze studenten. In het onderwijs wordt werken in groepen steeds belangrijker en ook als het gaat om de persoonlijke ontwikkeling van studenten en medewerkers is een teamcoach uit de sport natuurlijk ideaal.”

Dinsdag 29 november, theaterzaal bij unit cultuur, Mekelweg 10,

van 18.45 – 20.30 uur. Toegang gratis.

Robots bouwen
De Junior First Lego League (FLL) regiowedstrijd, afgelopen zaterdag bij de Hogeschool InHolland in Delft, was een groot succes. FLL is een techniekwedstrijd voor jongeren tussen 9 en 14 jaar. Het thema voor 2010 is ‘body forward’: gebruik techniek om mensen een beter leven te geven. Het team basisscholieren Docter Heroes van de Freinetschool (foto) mag met twee andere Delftse teams volgend jaar naar de Beneluxfinale in Kerkrade.

firstlegoleague.techniekpromotie.nl