Wat er verder gebeurde deze zomer (1)

Een nieuwe decaan, het mooiste sociëteitsgebouw en wat er verder zoal gebeurde tijdens de zomervakantie.
Het college van bestuur maakte begin juli bekend dat Ena Voûte (50) per 1 september 2012 de nieuwe decaan wordt van de faculteit Industrieel Ontwerpen.

Voûte komt daarmee terug naar de faculteit waar zij van 1980 tot en met 1987 zelf studeerde.

Voûte werkte vanaf 1986 veertien jaar lang voor Unilever, waar ze merk- en marketingstrategieën ontwikkelde, onder meer voor de introductie van het Magnum-ijsje. Daarna verzorgde ze als marketingdirecteur de lancering van de vergelijkingswebsite Independer.nl en werkte ze bijna twee jaar als innovatieconsultant bij het adviesbureau Altuïtion.

De afgelopen negen jaar werkte Ena Voûte bij Philips. Ze was daar onder andere als manager Beauty and Vitalight verantwoordelijk voor het Wake-up light, de wekker die wekt met licht en geluid. Volgens rector Karel Luyben kan Voûte ‘met haar langjarige ervaring bijdragen aan strategieën om de weg van creatief idee tot succesvolle innovaties te realiseren’.

Phoenix

Lezers van het erfgoedweblog Monumentje! kozen begin juli sociëteit Phoenix tot mooiste verenigingsgebouw in Nederland. De thuishaven van het Delftsch Studenten Corps kreeg 44 procent van de stemmen bij een internetverkiezing onder ruim duizend lezers.

Fort Koning Willem I, het pand van de Maastrichtse studentenvereniging Tragos, werd met 17 procent van de stemmen tweede. Verder waren de panden van Sint Jansbrug, de Delftse Studentenbond en het Utrechts Studenten Corps populair.

Ben Schattenberg van Monumentje!, organisator van de internetverkiezing, had eerder op zijn weblog zelf het pand van Sint Jansbrug aangemerkt als mooiste studentensociëteit van Nederland. Daar kwamen heel wat verhitte reacties op. Daarom besloot hij in samenwerking met studentenmedium Sum Magazine studenten en erfgoedliefhebbers de kans te geven zelf ook een stem uit te laten brengen.

Tramlijn 19

Eind 2015 moet tram 19 dan toch echt over de Sint Sebastiaansbrug de TU-wijk inrijden. Of beter gezegd: over de vervanging van deze brug. De huidige Sebastiaansbrug is niet sterk genoeg voor de tram, daarom tekenden gedeputeerde Ingrid de Bondt en wethouder Milène Junius op 5 juli een overeenkomst voor de uitvoering van de werkzaamheden.

Die moeten na de bouwvak van volgend jaar beginnen en in 2015 zijn afgerond. Omwonenden, bedrijven en andere belanghebbenden krijgen het ontwerp tijdens een informatieavond in september 2012 gepresenteerd. Na de ontwerpfase wordt het project aanbesteed.

www.zuid-holland.nl/sebastiaansbrug

Rouw

De 21-jarige student technische informatica Luyt Visser overleed op 14 juli aan zijn verwondingen na een sprong in de Bredase rivier De Mark. De student besloot op zondag 8 juli met wat vrienden na het stappen een duik te nemen, maar kwam na de derde keer niet meer boven water.

Duikers van de brandweer reanimeerden hem langdurig, waarna hij in zorgwekkende toestand in het ziekenhuis werd opgenomen. Daar overleed hij zes dagen later.

Visser was aangesloten bij studievereniging Christiaan Huygens en bij het Delftsch Studenten Corps. Het corps was tot donderdag 19 juli in de rouw.

Wiskunde

De Europese Unie heeft een bedrag van 350.000 euro toegekend aan de TU Delft en vier Europese partners voor het ontwikkelen van een e-learningpakket (Multimedia Math Education, Mumie) voor opfriscursussen wiskunde.

De cursussen zijn gericht op vwo’ers die de overstap naar de universiteit maken en moeten buitenlandse bachelor studenten helpen bij hun overgang naar een masteropleiding aan een technische universiteit.

Het doel is dat het voor studenten gemakkelijker wordt om goed voorbereid te gaan studeren aan buitenlandse instellingen en dat hiermee het aantal uitvallers in technische opleidingen uiteindelijk lager is.

De TU doet het project samen met de TU Berlijn, KTH Stockholm, Aalto University in Finland en het bedrijf Integral-learning. De cursussen worden gegeven in het Engels en Duits binnen een open source ware platform.