Wachten op wereldrecord

De krattenbrug van het Delftse studententeam staat los van de steigers. Als dat over een uur nog zo is, is het wereldrecord krattenbrug bouwen terug in Delft.

De studenten civiele techniek stapelden zo’n achtduizend kratten tot een boogbrug met een overspanning groter dan 20 meter. Het record staat met 19,55 meter op naam van studenten van de TU Eindhoven. De brug die nu op de Mekelweg staat heeft een overspanning van naar verluidt 22 meter. Een officiële meting volgt nadat de constructie een uur heeft losgestaan van de ondersteuning.

Het was een spannend gebeuren omdat de recordpoging vorig jaar op de Markt strandde. De ondergrond was niet effen genoeg zodat de brug scheef zakte en niet los kwam van de ondersteuning. Dit keer hebben studenten van de studievereniging het Gezelschap ‘Practische Studie’ eerst een zandlaag gestort en daar betonplaten op gelegd.

Ter weerszijden van de boog staan twee ‘pilaren’ met kratten die vanwege het gewicht met flesjes water gevuld zijn. Daarnaast staan vijzels om zijwaartse druk te handhaven.

Oud-decaan professor Louis de Quelerij gaf uitleg bij de procedure die zich donderdagmiddag 4 juni vanaf 14 uur voltrok. Elk half uur schroefden de studenten de vijzels onder de steigers een paar centimeter naar beneden. In vier rondes van een half uur, waarbij loskomende kratten vrolijk naar beneden gekegeld werden, lieten studenten op de stellages weten dat ook het hoogtepunt van de boog vrij was komen te staan.

Op dat moment riep De Quelerij het wereldrecord uit, met als enige voorbehoud dat de boog een uur moest blijven staan. In afwachting trok het publiek naar de bar.