Waarom? Daarom!

“Kun je met waternevel bosbranden blussen?” Op deze vraag van twee weken geleden kwam een reactie van iemand met verstand van zaken: ir. Ferry Vermeulen heeft vorig jaar tijdens zijn afstuderen bij industrieel ontwerpen onderzoek gedaan naar het binden van (fijn) stof door middel van waterdruppeltjes én heeft nu zijn eigen bedrijf dat zich onder andere bezighoudt met ‘spray technology’.

br />
Vermeulen stelt dat bosbranden in theorie zeker met waternevel bestreden zouden kunnen worden. “Er moet wel rekening gehouden worden met een aantal factoren dat het blussen kan belemmeren. De warmte zorgt bijvoorbeeld voor verdamping van de druppels. De techniek die wij nu in huis hebben maakt het mogelijk om met vijfhonderd bar de druppels uit de vernevelaar te spuiten en er is zelfs al uitzicht op duizend bar. Hierdoor kunnen de druppels over een grote afstand gestuurd worden en zijn ze minder onderhevig aan externe invloeden. Met behulp van zogenaamde pulstechnologie, zou het zelfs mogelijk zijn om een brandhaard gericht te detecteren en te bestrijden. Kortom, theoretisch is het zeker mogelijk, maar via een trial and error-proces moet duidelijk worden onder welke omstandigheden het besproeien in zijn werk dient te gaan.”

Vorige week stelde Adriaan Janszen een nieuwe vraag. “De laatste tijd hoor ik veel over klimaatverandering. De opwarming van de atmosfeer is een gevolg van de uitstoot van allerlei broeikasgassen en aërosolen. Maar bij alles wat wij doen komt ook direct warmte vrij, door bijvoorbeeld verwarming, vervoer, industrie en apparaten. Draagt dit ook bij aan de opwarming van de aarde of is dit een te klein effect?”

Een antwoord op deze vraag komt van Johan E. Mebius, een bekende in deze rubriek. Mebius stelt dat de direct vrijgekomen warmte zeker bijdraagt aan de opwarming van de aarde. “Het gaat om een temperatuurverhoging die wegens het broeikaseffect niet geheel teniet gedaan wordt, door de warmtestraling die van de aarde uitgaat. Ik vermoed wel dat het effect te klein is om met de hedendaagse middelen direct te meten. Het aandeel van het door de mensheid opgewekte vermogen is namelijk ongeveer 0,01 procent van het totale vermogen dat in de aarde en dampkring omgaat.”

De vraag voor komende week wordt gesteld door Rick, student technische bestuurskunde: “Waarom is water troebel als het snel stroomt?” (TvL)

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.