VU op kop, TU Delft tweede

De instroom van universitaire eerstejaars is afgelopen jaar met 4,4 procent toegenomen. De Vrije Universiteit won het meest, terwijl de Erasmus Universiteit Rotterdam als enige verloor. De TU Delft is een goede tweede.

Maar liefst vijftien procent extra eerstejaars zag de Vrije Universiteit dit collegejaar aan de start verschijnen. De Amsterdamse universiteit haalt bijna de Erasmus Universiteit Rotterdam in, waar de instroom in de bachelorfase juist met 5,4 procent daalde. Ze hebben respectievelijk 3256 en 3290 eerstejaars, blijkt uit nieuwe instroomcijfers van universiteitenvereniging VSNU.

Utrecht blijft de grootste, maar de instelling trok dit jaar slechts twintig studenten meer dan vorig jaar en komt op 5350 uit: een toename van 0,4 procent. Gezien de algehele groei van 4,4 procent betekent dit dat Utrecht terrein verliest. Behalve de VU zijn ook Delft (13 procent), Wageningen (12,3 procent) en Tilburg (12,1 procent) stevige steigers.

Vooral economische opleidingen deden het goed. De sector trok 9,2 procent meer eerstejaars; de crisis had er bij de studiekiezers kennelijk nog niet ingehakt. Rechten wist niet van de landelijke toename te profiteren en leverde zelfs 0,8 procent in: 38 eerstejaars minder.

Opvallend is verder de belangstelling voor technische opleidingen, waar 8,3 procent meer eerstejaars zich voor inschreven. Ook natuurwetenschappelijke vakken zagen extra studenten binnenkomen, maar met 2,1 procent bleven zij achter bij de landelijke groei. Bij elkaar opgeteld gaan bèta en techniek met 5,8 procent omhoog.

Sint Jansbrug

Oude Delft 50-52

Donderdag 18 april

Groentesoep, andijviestampot met spekjes of kaasspies, boeren- of Griekse salade. Fruit en diverse toetjes.

Vrijdag 19 april

Uiensoep, gyros of gevulde aubergine met tzaziki, aardappelschijfjes en Turks brood met kruidenboter, gemengde- of Griekse salade. Fruit en diverse toetjes.

Maandag 22 april

Kippensoep, lente stampot met rookworst of kaasspies, Port au Prince- of gemengde salade. Fruit en diverse toetjes.

Dinsdag 23 april

Tomatensoep, pasta Dennis à la Emmylou met gehakt of kaas, gemengde- of frisse salade. Fruit en diverse toetjes.

Woensdag 24 april

Champignonsoep, friet met doperwtjes en worteltjes, frisse- of Port au Prince salade. Fruit en diverse toetjes.

Eettafel geopend ma t/m vr van 17.30-19.30 uur. Basis(incl.salade en fruit) 3,10, soep 0,30, toe 0,25 soep&toe 0,50, bier en fris 0,80. (bedragen zijn euro’s). Het menu staat ook op www.jansbrug.nl.

Alcuin

Oude Delft 55-57

Maandag t/m donderdag

Ieder dag keuze uit 3 basismaaltijden: 3 soorten vlees, 3 soorten aardappelgarnituur en 4 soorten groenten, waarvan 2 salades of een luxe maaltijd. Alle maaltijden worden geserveerd met soep

Eettafel geopend ma t/m do 18.00-19:45 uur. Zondag gesloten t/m 24 februari. Prijzen (in euro’s): Basis: 2,80; Luxe: 3,90.

Het specifieke menu voor komende week is te vinden op www.virgiel.nl

Koornbeurs

Voldersgracht 1

Donderdag 18 april

Vlees: Yoghurtsoep, chili con carne, gekookte aardappelen, venkel, witte kool-ananassalade.

Veg.: Yoghurtsoep, gevulde courgette met kaas, macaroni. witte kool-ananassalade, venkel.

Vrijdag 19 april

Vlees: Uiensoep, saucijsje, krieltjes, rode kool, wortel-rettichsalade.

Veg.: uiensoep, kaas-kwarkkoekje, bulgur, wortel-rettichsalade, rode kool.

Maandag 22 april

Vlees: Chinese groentesoep, varkensreepjes in kappertjessaus, krieltjes, sperziebonen, waldorfsalade.

Veg.: Chinese groentesoep, quiche, bruine rijst, waldorfsalade, sperziebonen.

Dinsdag 23 april

Vlees: Venkel-roomsoep, kippenbout, patat, doperwten met kruidenboter, komkommer-ananassalade.

Veg.: Venkel-roomsoep, ovenschotel met paddenstoelen, macaroni, komkommer-ananassalade, doperwten met kruidenboter.

Woensdag 24 april

Vlees: Lente-uisoep, halskarbonade, aardappelpuree, spinazie, paprika-kommermersalade.

Veg.: Lente-uisoep, Hongaarse stoofschotel, bruine rijst, paprika-komkommersalade, spinazie.

Donderdag 25 april

Vlees: Champignonsoep, koolrollade met gehakt, krieltjes, prei, gemengde salade.

Veg.: Champignonsoep, kaasschnitzel, bulgur, gemengde salade, prei.

Vrijdag 26 april

Vlees: Komkommersoep, hachee, gekookte aardappelen, broccoli met

tuinkruidensaus, lentesalade met peer.

Veg.: Komkommersoep, groentehachee met courgette, bruine rijst, lentesalade met peer, broccoli met tuinkruidensaus.

Eettafel geopend ma t/m vr van 17.30-19.30 uur. Basismaaltijd: 3,-; Soep: 0,30; Toetjes v.a. 0,30; Fruit v.a. 0,40 (bedragen in euro’s). Inl. www.koornbeurs.nl/eettafel

Delftsche Zwervers

Schiekade 3, achterste toren Kruithuiscomplex

Donderdag 18 april

Rode kool met rijst en ei. Toe vla met yoghurt.

Donderdag 25 april

Om alvast in de oranjestemming te komen voor koninginnnendag: hutspot met rookworst of kaas en toe manderijntjes.

Kruithuiscomplex (tegenover Proteus-Eretes). Aanmelden: (015) 2626658

Eten voor eur. 3, incl. toetje, koffie of thee en koek, en

deelname aan het avondprogramma.