Vreemde anekdotes van popnerds

Na Utrecht willen de Three Imaginary Boys Delft veroveren met hun popquiz. Vrijdag 19 mei vragen de popnerds in Speakers het publiek het hemd van het lijf.

Twee jaar geleden begonnen drie oud-studievrienden een nieuwe quiz in de Utrechtse poptempel Tivoli. “We deden vaak mee aan popquizzen”, zegt Richard de Groot, alias Mc Lalas. “We vonden de presentatie en aankleding van die shows oersaai. Meestal werden ook alleen maar vragen gesteld over goede gitaarmuziek, zoals The Doors en Pink Floyd. Voor de Top 40 haalden de deelnemers en vragenstellers hun neus op, terwijl wij dat juist leuk vonden. Dat kunnen wij beter, vonden we. Toen hebben we een show uitgedacht, met ludieke vragen, vreemde anekdotes en onverwachte bonusvragen. En bij ons kun je juist wél vragen over Britney Spears en Phil Collins verwachten.”

Het saaie, stoffige imago van de popquiz zetten de drie jongens aan de kant. In hun show staat dan ook geen slecht geklede presentator achter een muziekinstallatie, maar een grote videomuur met dj. “Er is een videoronde met muziek”, zegt De Groot enthousiast. “We draaien een clip en die wordt stil gezet. De teams moeten dan titel en artiest raden. Of ze moeten vertellen welke producer de video maakte. Soms laten we drie nummers horen en vragen we wat de bands met elkaar gemeen hebben. Het kan zijn dat ze allemaal uit Den Haag komen of dezelfde drummer hebben. We stellen ook RTL-Boulevard-achtige vragen. Zoals: wie doet het met wie. Dat vinden vooral de meisjes leuk. Anders blijven popquizzen puur een mannenaangelegenheid.”

Als de show aanslaat in Speakers, zullen de Three Imaginary Boys binnenkort maandelijks in Delft zijn te bewonderen. “We verwachten vrijdag veel studenten. Daar spelen we ook op in, we zullen minder over de sixties en seventies vragen en meer over de eighties.”

De echte quizking is vrijdag diegene die de meest krankzinnige weetjes heeft onthouden. Net als De Groot. “Jarenlang verzamelde ik alle gekke verhalen die ik in kranten en tijdschriften las. Ik dacht dat ze alleen in de kroeg van pas zouden komen. Ik ben een echte popnerd en dat zeg ik met trots. Mijn favoriete anekdote is de doodsoorzaak van zanger Sonny Bono van Sonny en Cher. Hij kwam aan zijn einde door tegen een boom te skiën. Wist je dat Keith Richards ooit uit een palmboom is gevallen? Wij vragen dan in welk land? Dat kun je bij ons verwachten. Lollig, toch?” (RV)

www.threeimaginaryboys.nl

www.threeimaginaryboys.nl