Universitaire lerarenopleidingen en middelbare scholen gaan oud-werknemers van Shell klaarstomen voor het leraarschap. Het zijn natuurkundigen en scheikundigen die nog geen lesbevoegdheid hebben.
Om hoeveel nieuwe docenten het gaat, is nog niet bekend. De oud-werknemers volgen op kosten van Shell, overheid en scholen een leer-werktraject van een jaar om zich om te scholen tot leraar. “In januari beginnen de eerste voorbereidingen al”, zegt woordvoerder Renée van der Ploeg van de VSNU. “Dan kunnen de leraren in de dop ontdekken of het leraarschap iets voor hen is.”
Ze nemen eerst een kijkje bij deelnemende scholen en praten met leraren die de overstap vanuit het bedrijfsleven eerder maakten. Als ze zichzelf geschikt achten om docent te worden en een assessment hebben doorstaan, gaan ze in september aan de slag bij scholen in de regio’s Den Haag of Amsterdam, waar veel vacatures zijn. Ze staan drie dagen voor de klas, volgen één dag college bij een lerarenopleiding van de TU Delft, de Vrije Universiteit Amsterdam of de Universiteit Leiden. De vijfde dag is voor zelfstudie.
Trainingen
De leraren in spe hebben verstand van natuur- of scheikunde, maar zijn geen leraar. Voordat ze voor de leeuwen worden geworpen, worden ze daarom vanaf januari alvast wat bijgespijkerd. “Door hun maatwerk te bieden, zorgen lerarenopleidingen ervoor dat de docenten goed beslagen ten ijs komen”, legt Van der Ploeg uit.
Onderwijsprofessor Jan van Tartwijk, hoofd van de universitaire lerarenopleidingen van de Universiteit Utrecht, is blij met het plan. “Ik vind het een goede ontwikkeling dat het lerarenberoep voor meer mensen een optie wordt”, zegt hij op weg naar een VSNU-conferentie in Nijmegen over het onderwerp. “Als je cynisch bent, kun je zeggen: ontslagen bij Shell, dan maar leraar. Maar dat vind ik niet de juiste toon.”
Leraar is namelijk een heel bijzonder vak, zegt hij. “En daar zit ook gelijk mijn enige aarzeling: het is niet eenvoudig om een klas van 25 à dertig leerlingen te boeien, dat kan lang niet iedereen.” Hij hoopt daarom dat de trainingen en assessments genoeg aandacht besteden aan didactiek.
Invloed
De Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit ligt onder vuur omdat Shell invloed zou uitoefenen op het curriculum. Ligt dat gevaar nu ook op de loer? “Ik ben niet zo achterdochtig over de invloed van Shell”, zegt Van Tartwijk. “Er staan daar nu eenmaal banen op de tocht, dan is het toch alleen maar mooi dat een bedrijf op deze manier kan meehelpen aan de oplossing van een groot probleem als het lerarentekort?”
De komst van docenten die praktijkervaring meebrengen, is wat hem betreft op veel meer plekken welkom. “Mensen die wat van de wereld hebben gezien en veel vakkennis hebben: dat zouden ook voor bijvoorbeeld hbo-opleidingen fantastische aanwinsten zijn.”
Hogescholen
Aan het project werken vooralsnog alleen universitaire lerarenopleidingen mee. Is er ook geen rol weggelegd voor de hogescholen, die ook eerstegraads leraren in bèta en techniek opleiden? “Dat denk ik wel”, reageert de woordvoerder van de Vereniging Hogescholen. Maar de koepel voelt zich niet gepasseerd. “Het hbo leidt al jaren zij-instromers op. Maar zo’n specifiek project met één bedrijf, zoals Shell nu, is redelijk nieuw.”
Volgens VSNU-woordvoerder Van der Ploeg kan het plan zeker uitgebreid worden als het goed loopt. “Het is niet ondenkbaar dat straks ook de eerstegraadslerarenopleidingen in het hbo gaan meedoen.”
HOP, Matthijs van Schie
Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?
redactie@hogeronderwijspersbureau.nl
Comments are closed.