Vlekkeloos

Drie dagen, bijna zestig bedrijfspresentaties, achthonderd studenten en vele standjes. Dit waren de ingrediënten voor de bedrijvendagen die eind vorige week in de Aula werden gehouden.

br />
Woensdagochtend om half negen start het evenement met het inchecken. Iedereen krijgt een congrestasje met de materiële zaken: een badge, een boekwerk waarin de bedrijven zich presenteren en een pen. Een enkel bedrijf heeft ook een los A4-tje in de tas gestopt, wat het gevoel compleet maakt: dit is de Owee voor afstudeerders.

De ontvangst verloopt vlekkeloos. En zo zullen alle andere onderdelen ook verlopen. Het schema wordt strak nageleefd; geen bedrijf is te lang aan het woord en geen lunch begint te laat.

De deelnemers zijn van elk pluimage: de kleding varieert van trui met spijkerbroek tot driedelig grijs in een collectie die in een groot modehuis niet zou misstaan. De één is wat afstandelijk, zijn cynisme over de grootse aanpak niet verbergend, de ander probeert achter een vriendelijke glimlach de zenuwen van een ontmoeting met de mogelijke werkgever te verbergen.

Ook de bedrijfspresentaties lopen behoorlijk uiteen. Sommige bedrijven geven een uitgebreide opsomming van startfuncties, andere gokken op het verhaal van één van hun mensen, natuurlijk het liefste een TU-er. Vooral de medewerker die net een paar jaar weg is uit Delft maar nog ‘Delfts’ spreekt valt goed in de smaak. De zaal hangt aan zijn lippen. Een bedrijf met een frisse home movie scoort ook hoog. De student zit niet alleen op een zwaarwichtige toekomstblik te wachten.

Veel mensen willen ook een persoonlijker indruk dan de presentatie en dus is het druk rond de standjes. Sommige bedrijven, vooral de consultants, hebben geen stands, zij lopen gewoon rond. Dat weerhoudt de studenten niet om hen te omringen en in een soort kruisverhoor lange tijd vast te houden. Maar deze belaagden genieten hier zichtbaar van, ze zijn immers gekomen om over hun fantastische werk te vertellen.

Degene die met een baan in de koffer naar huis dacht te gaan, komt bedrogen uit. De ondernemingen zijn vooral op de bedrijvendagen om zich bekend te maken bij de ingenieurs van de toekomst. De stapel folders onder de arm groeit dan ook gestaag en het risico bestaat dat aan het einde van de dag door de bomen het bos niet meer te zien is.

Voor direct werkzoekenden zijn de bedrijvendagen dus slechts een opstapje voor het echte werk. Zij kunnen gebruik maken van het uitgedeelde floppy met invul-cv. Hiermee maakt iedereen kans te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Voorlopig blijft het dus spannend.

Steven Hubeek

Steven Hubeek