Vijf hogescholen starten samen één opleiding

Vijf hogescholen bieden vanaf volgend studiejaar samen de nieuwe hbo-opleiding ‘mens en techniek’ aan. Ze wisselen docenten uit, ontwikkelen samen minoren en verwijzen studenten naar elkaar door.

Mens en techniek is een van de dertien bachelorstudies die overblijven na de grootscheepse reorganisatie van de sector techniek. Er worden ingenieurs opgeleid “op het snijvlak van techniek en gezondheid”. Er gaan vijf verschillende opleidingen in op: bewegingstechnologie (Haagse Hogeschool) biometrie (Zuyd Hogeschool), orthopedische technologie (Fontys) en gezondheidstechnologie (Hogeschool Rotterdam en Avans Hogeschool).

Deze vijf opleidingen worden straks officieel ‘differentiaties’ van de opleiding mens en techniek. Ze zullen niet precies dezelfde propedeuse aanbieden, zegt Willem Looije, voorzitter van het landelijk overleg mens en techniek. Maar de overeenkomsten in de onderwijsprogramma’s zijn wel zo groot dat studenten die bijvoorbeeld met orthopedische technologie zijn begonnen zonder veel vertraging kunnen doorstromen naar een differentiatie bij een andere hogeschool.

Een ander voordeel is dat studenten die geïnteresseerd zijn in mens en techniek straks meer keuzemogelijkheden hebben, zegt Looije. Mogelijk wordt het aantal differentiaties in de toekomst verder uitgebreid.