Vier universiteiten in top van Shanghai Ranking

Vier Nederlandse universiteiten horen volgens de wereldwijde Shanghai Ranking bij de beste honderd van de wereld. Dat is er één meer dan vorig jaar.

De Universiteit Utrecht staat nog altijd het hoogst (57), maar ook Leiden (77), Groningen (82) en de Vrije Universiteit (100) scoren goed in deze ranglijst. Tilburg viste jarenlang achter het net, maar zit deze keer wel bij de beste vijfhonderd. De TU Delft staat net als vorig jaar op een gedeelde plek 201-300.

De Shanghai Ranking is één van de bekendste universiteitenranglijsten ter wereld. De makers kijken hoeveel de wetenschappers van universiteiten publiceren en hoeveel succes ze daarmee boeken: worden ze vaak geciteerd door anderen, komen ze in belangrijke tijdschriften terecht? Ook wegen de makers mee hoeveel medewerkers en alumni van een universiteit een Nobelprijs of Fields Medal hebben gewonnen.

Boven in de ranglijst staan vrijwel uitsluitend Amerikaanse universiteiten, met op nummer één Harvard University. Alleen de Britse universiteiten van Cambridge en Oxford dringen tot de top tien door. De eerste niet-Westerse universiteit volgt op 21: de Universiteit van Tokio.

In deze lijst scoort Nederland minder goed dan in de concurrerende lijst van het Britse tijdschrift Times Higher Education. Die zet geen vier, maar acht Nederlandse universiteiten in de top honderd.