Verkrachting studenten: geen overheidsingrijpen

Er is ‘geen noodzaak’ voor overheidsingrijpen in het hoger onderwijs om studenten te beschermen tegen aanranding en verkrachting, schrijft demissionair minister Van Engelshoven. Ze wijst naar ombudsfunctionarissen, waar studenten al terecht kunnen.

Uit recent onderzoek van mensenrechtenorganisatie Amnesty blijkt dat ongeveer één op de tien vrouwelijke studenten in haar studententijd is verkracht en één op de honderd mannelijke studenten. Veel studenten weten niet bij wie ze aan moeten kloppen als er iets gebeurt.

KNAW-advies
Minister Van Engelshoven was ‘geschrokken’ van de bevindingen, maar dat leidt vooralsnog niet tot politiek handelen. Wel vraagt ze de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) advies over de aanpak van ongewenst gedrag in de academische wereld. Dat wordt voor het einde van het jaar verwacht.

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is teleurgesteld. “Je zou willen dat de minister niet alleen schrikt, maar ook iets onderneemt”, zegt voorzitter Ama Boahene. Wat de minister kan doen? De LSVb verwijst naar een manifest van Amnesty. Daarin staan aanbevelingen zoals workshops voor studenten, scholing van medewerkers, campagnes tegen schadelijke mythes rond verkrachting en betere informatie over ‘hulp- en meldingsvoorzieningen’.

Amnesty vraagt deze week opnieuw aandacht voor seksueel geweld in het hoger onderwijs, ook in Delft. (HOP, JvE/BB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl