Ongecategoriseerd

Veel subsidie voor kamers

De markt voor studentenwoningen wordt flink gesubsidieerd. Huisvesters bouwen nieuwe studentenwoningen zo dat de bewoners huurtoeslag kunnen krijgen. Ook de huren van bestaande zelfstandige kamers zijn vaak afgestemd op de huurtoeslaggrens. In Delft gaat het om meer dan de helft van het kameraanbod.

Dat concluderen het platform voor onderzoeksjournalistiek Yournalism.nl en elf universiteits- en hogeschoolbladen, waaronder Delta, na een analyse van het huidige studentenkameraanbod.

Studentenhuisvester Duwo, die in Delft het overgrote merendeel van de student huisvest, stemt de huren nauwkeurig af op de huurtoeslaggrens, zo blijkt. Jongeren tot 23 jaar krijgen huurtoeslag voor zelfstandige woningen met een kale huurprijs van maximaal 403 euro. Van de woningen die Duwo deze zomer in Delft aanbood, had 53 procent een huurprijs van maximaal 25 euro onder de huurtoeslaggrens. Een woordvoerder laat weten dat Duwo de kale huurprijs inderdaad bewust afstemt op de huurtoeslaggrens, ‘om ervoor te zorgen dat kamers betaalbaar zijn voor studenten’.

De afgelopen jaren zijn er veel studentenwoningen bijgebouwd. In veel steden is een groot deel van de kamers inmiddels zelfstandig – dus met eigen ingang, badkamer en keuken – mede doordat de huurtoeslag alleen geldt voor zelfstandige eenheden. In Delft is momenteel 28,6 procent zelfstandig. Van de woningen in aanbouw is dat 44,2 procent.

Wat de verzelfstandiging van studentenkamers verder stimuleert, is dat de kwaliteitseisen omlaag zijn gegaan. Dat maakt bouwen goedkoper.

Het is lastig te zeggen hoeveel studenten huurtoeslag krijgen. Wel blijkt uit de enquête van Yournalism onder duizend studenten, dat 45 procent van degenen die bij een studentencorporatie huren toeslag ontvangt. Gemiddeld ligt dat aandeel in Nederland op ongeveer een derde. Het ministerie van wonen laat weten dat het percentage huurtoeslagontvangers met studiefinanciering als belangrijkste inkomstenbron steeg van 3,6 procent in 2009 naar 5,3 procent in 2012.