Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs

Van ontwerper naar ondernemer

Veel studenten, vooral industrieel ontwerpers, haalden dit jaar met hun ontwerp voor een nieuw product de kolommen van Delta. Hoe ging het verder? Kregen de (oud-)studenten hun product ook in de winkel?

Ir. Annet Hennink in elk geval wel. De industrieel ontwerpster ontwierp een vrolijk gedecoreerd taartplateau van karton. Eind september won ze er de Hema-ontwerpwedstrijd mee en drie dagen later lag haar ‘Tast Toe’ al in de winkels. “Hij vliegt de winkels uit”, zegt Hennink. Hoeveel exemplaren er precies verkocht zijn, mag ze niet zeggen. Maar de eerste taartplateau’s waren al snel uitverkocht. “De tweede lichting is er net weer vier dagen, maar is in sommige vestigingen alweer op.”

Hennink verkocht haar ontwerp aan Hema. Als dit bedrijf er iets aan verandert, moet Hennink daar wel haar toestemming voor geven. Maar ze heeft geen ambitie ondernemer te worden.

De studentes die de Powerbin bedachten, willen dat wèl. Linda Koop en Astrid Hoetmer (beiden scheikundige technologie) ontwierpen begin dit jaar een ‘duurzame’ afvalbak voor thuis. De bak zet biologisch afbreekbaar afval om in energie. Goed voor het milieu en de portemonnee van de gebruiker. In juni wonnen Koop en Hoetmer de TU-wedstrijd ‘Writing a businessplan’ en vorige maand kwamen ze met hun ondernemingsplan door de eerste ronde van New Venture, een wedstrijd voor jonge innovatieve ondernemers. Maar zetten de jonge ondernemers hun plannen ook om in actie?

In januari of februari hopen de studentes hun bedrijf te hebben opgericht. “Deze maand gaan we de bak maken. De onderdelen zijn al besteld”, zegt Koop. “Daarna moeten we nog zeker vier maanden testen.” Dat willen Koop en Hoetmer eerst op de universiteit doen. Daarna in een woonwijk in Rotterdam. De afspraken daarover zijn al gemaakt. “Pas daarna kunnen we ingaan op alle andere reacties die we al hebben gehad.”

Koop en Hoetmer combineren hun nieuwe bedrijf met hun afstuderen. Industrieel ontwerpers ir. Thomas van den Groenendaal en ir. Yoeri Nagtegaal zijn al uitgestudeerd en werken nu voltijds in hun eigen bedrijf Evening Breeze. Van den Groenendaal: “Dit is wat ik het liefste doe, het is fantastisch.”

Samen met Nagtegaal ontwikkelde hij tijdens z’n studie een bed met ingebouwde airconditioning. Inmiddels staan vijf bedden in resorts om getest te worden: drie op Bonaire en twee in Zuid-Afrika. “Mensen zeggen er heerlijk in te slapen. We hebben alleen nog iets aangepast om het geluid te dempen.” Verder willen de ondernemers niet veel veranderen. “Over een half jaar gaan de bedden in de verkoop”, verwacht Van den Groenendaal. De Delftenaren zijn nu op zoek naar partners. “Hoeveel bedden we verkopen ligt eraan hoe groot de partners zijn die we vinden. Maar ik verwacht dat het snel in de honderdtallen loopt.”

Ir. Lianne Sleebos wilde ook wel de markt op met haar ‘Impuls’, een apparaatje dat rokers afleidt op het moment dat ze een sigaret willen grijpen. Maar ze tekende een contract waarmee ze te veel rechten afstond aan anti-rookorganisatie Stivoro. Gelukkig had ze nog meer ideeën. Een lamp die stimuleert te gaan sporten bijvoorbeeld. Een horloge houdt bij hoeveel iemand beweegt. Hoe sportiever de eigenaar, hoe feller de lamp gaat branden. “Ik heb al een prototype gemaakt en ben nu horlogemakers en sportmerken aan het benaderen om samen te werken”, vertelt Sleebos. Ze mailde ook dieetgoeroe Sonja Bakker. “Na haar boeken wordt het wel tijd voor een product. En zij is een groot merk, als zij zich eraan verbindt, ben je binnen.”

Om TU-studenten te helpen met hun product de markt te bestormen, richtte Industrieel Ontwerpen in februari van dit jaar ‘Bleu.’ op (spreek uit als bleudot). Initiatiefnemer en docent vormstudie Ger Bruens vond het zonde dat goede ideeën van studenten in een la belandden. “Het is moeilijk voor een beginnend ontwerper om een idee in productie te nemen.” De eerste ontwerpen staan al in de TU-shop, maar zijn nog niet te koop. “Het gaat allemaal wat langzamer dat ik had verwacht. Vooral de juridische zaken rondkrijgen was lastig en nam veel tijd in beslag”, aldus Bruens. “Een peper en zoutstel en een fruitschaal worden nu in kleine oplage gemaakt in de werkplaats op IO. We hopen in februari te kunnen verkopen.” (MM)

www.annethennink.blogspot.com

www.evening-breeze.com

www.liannesleebos.com

www.blue.tudelft.nl

Ir. Annet Hennink in elk geval wel. De industrieel ontwerpster ontwierp een vrolijk gedecoreerd taartplateau van karton. Eind september won ze er de Hema-ontwerpwedstrijd mee en drie dagen later lag haar ‘Tast Toe’ al in de winkels. “Hij vliegt de winkels uit”, zegt Hennink. Hoeveel exemplaren er precies verkocht zijn, mag ze niet zeggen. Maar de eerste taartplateau’s waren al snel uitverkocht. “De tweede lichting is er net weer vier dagen, maar is in sommige vestigingen alweer op.”

Hennink verkocht haar ontwerp aan Hema. Als dit bedrijf er iets aan verandert, moet Hennink daar wel haar toestemming voor geven. Maar ze heeft geen ambitie ondernemer te worden.

De studentes die de Powerbin bedachten, willen dat wèl. Linda Koop en Astrid Hoetmer (beiden scheikundige technologie) ontwierpen begin dit jaar een ‘duurzame’ afvalbak voor thuis. De bak zet biologisch afbreekbaar afval om in energie. Goed voor het milieu en de portemonnee van de gebruiker. In juni wonnen Koop en Hoetmer de TU-wedstrijd ‘Writing a businessplan’ en vorige maand kwamen ze met hun ondernemingsplan door de eerste ronde van New Venture, een wedstrijd voor jonge innovatieve ondernemers. Maar zetten de jonge ondernemers hun plannen ook om in actie?

In januari of februari hopen de studentes hun bedrijf te hebben opgericht. “Deze maand gaan we de bak maken. De onderdelen zijn al besteld”, zegt Koop. “Daarna moeten we nog zeker vier maanden testen.” Dat willen Koop en Hoetmer eerst op de universiteit doen. Daarna in een woonwijk in Rotterdam. De afspraken daarover zijn al gemaakt. “Pas daarna kunnen we ingaan op alle andere reacties die we al hebben gehad.”

Koop en Hoetmer combineren hun nieuwe bedrijf met hun afstuderen. Industrieel ontwerpers ir. Thomas van den Groenendaal en ir. Yoeri Nagtegaal zijn al uitgestudeerd en werken nu voltijds in hun eigen bedrijf Evening Breeze. Van den Groenendaal: “Dit is wat ik het liefste doe, het is fantastisch.”

Samen met Nagtegaal ontwikkelde hij tijdens z’n studie een bed met ingebouwde airconditioning. Inmiddels staan vijf bedden in resorts om getest te worden: drie op Bonaire en twee in Zuid-Afrika. “Mensen zeggen er heerlijk in te slapen. We hebben alleen nog iets aangepast om het geluid te dempen.” Verder willen de ondernemers niet veel veranderen. “Over een half jaar gaan de bedden in de verkoop”, verwacht Van den Groenendaal. De Delftenaren zijn nu op zoek naar partners. “Hoeveel bedden we verkopen ligt eraan hoe groot de partners zijn die we vinden. Maar ik verwacht dat het snel in de honderdtallen loopt.”

Ir. Lianne Sleebos wilde ook wel de markt op met haar ‘Impuls’, een apparaatje dat rokers afleidt op het moment dat ze een sigaret willen grijpen. Maar ze tekende een contract waarmee ze te veel rechten afstond aan anti-rookorganisatie Stivoro. Gelukkig had ze nog meer ideeën. Een lamp die stimuleert te gaan sporten bijvoorbeeld. Een horloge houdt bij hoeveel iemand beweegt. Hoe sportiever de eigenaar, hoe feller de lamp gaat branden. “Ik heb al een prototype gemaakt en ben nu horlogemakers en sportmerken aan het benaderen om samen te werken”, vertelt Sleebos. Ze mailde ook dieetgoeroe Sonja Bakker. “Na haar boeken wordt het wel tijd voor een product. En zij is een groot merk, als zij zich eraan verbindt, ben je binnen.”

Om TU-studenten te helpen met hun product de markt te bestormen, richtte Industrieel Ontwerpen in februari van dit jaar ‘Bleu.’ op (spreek uit als bleudot). Initiatiefnemer en docent vormstudie Ger Bruens vond het zonde dat goede ideeën van studenten in een la belandden. “Het is moeilijk voor een beginnend ontwerper om een idee in productie te nemen.” De eerste ontwerpen staan al in de TU-shop, maar zijn nog niet te koop. “Het gaat allemaal wat langzamer dat ik had verwacht. Vooral de juridische zaken rondkrijgen was lastig en nam veel tijd in beslag”, aldus Bruens. “Een peper en zoutstel en een fruitschaal worden nu in kleine oplage gemaakt in de werkplaats op IO. We hopen in februari te kunnen verkopen.” (MM)

www.annethennink.blogspot.com

www.evening-breeze.com

www.liannesleebos.com

www.blue.tudelft.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.