Van bouwkunst tot bouwkunde

Het bouwkunstonderwijs is de laatste twee eeuwen nogal grondig veranderd, van de ambachtelijke stadstekenacademies in de negentiende eeuw tot de geïnstitutionaliseerde opleidingen van nu. Op de tentoonstelling zal deze geschiedenis getoond worden vanuit het gezichtspunt van de student. De expositie heeft het karakter van een atelier, waarin de student leert ontwerpen en inspiratie opdoet voor zijn latere werk als architect of stedebouwkundige. Aan de hand van leermiddelen, foto’s, bouwkundige modellen, ontwerpvoorbeelden, lesroosters en literatuur wordt de wereld van de architectuurstudent geschetst.

Vijf kenmerkende perioden uit de negentiende en twintigste eeuw staan model voor de veranderende opvattingen en methoden in het architectuuronderwijs. Deze chronologische tijdvakken zijn gerelateerd aan gezaghebbende docenten, zoals E. Gugel, M.J. Granpré Molière, J.H. van den Broek, N.J. Habraken, Herman Hertzberger, Carel Weeber en Rem Koolhaas.

Tijdens de open dagen is het Nai ingericht als een ontmoetingsplaats van architectuurdocenten en -studenten. De prijswinnaars van Archiprix 96 worden er bekend gemaakt en er vinden discussies plaats over het architectuuronderwijs in Europees perspectief. Verder zijn er vele studentenplannen uit binnen- en buitenland te bezichtigen. (M.v.d.L)

De opening van de tentoonstelling ‘De schepping van de architect’ vindt plaats op vr. 8 maart om 16.00 uur in het Nai. De open dagen zijn in het weekeinde van 16 en 17 maart.

Mannus van der Laan

In de Balkonzaal van het Nederlands Architectuur Instituut wordt deze week de tentoonstelling ‘De schepping van de architect; 200 jaar bouwkunstonderwijs in Nederland’ geopend. De expositie is onderdeel van de activiteitenreeks ‘Architectuur & Onderwijs’. In hetzelfde kader vinden er ook twee open dagen plaats over het architectuuronderwijs.

Mannus van der Laan