Buiten de campus

Utrechtse hoogleraar weg om klachten

De Universiteit Utrecht wil een hoogleraar ontslaan om grensoverschrijdend gedrag. En aan de Hogeschool Rotterdam stapte een directeur op na onderzoek naar sociale veiligheid.

Een Utrechtse hoogleraar van de faculteit Sociale Wetenschappen is op non-actief gesteld na zeventien meldingen van grensoverschrijdend gedrag. Vanwege de ‘ernst, aard en de omvang’ van de signalen wil het college van bestuur de hoogleraar ontslaan, meldt universiteitsblad DUB. De naam van de hoogleraar wordt niet genoemd. Vertrouwenspersonen hebben vorig jaar meldingen over de hoogleraar doorgegeven aan het bestuur. Een onafhankelijke commissie heeft vervolgens onderzoek gedaan. Er is niet bekendgemaakt wat er precies is voorgevallen.

Aan de Hogeschool Rotterdam is een kritisch onderzoek naar sociale onveiligheid op de Willem de Kooning Academie directeur Jeroen Chabot fataal geworden. Hij vertrok vorige week na een kritisch rapport naar sociale veiligheid op de kunstacademie. In dat rapport wordt een beeld geschetst van een hiërarchische organisatie waarin het management en de directeur allerlei kwesties afschuiven op de medewerkers onder het mom van ‘sturen op autonomie’. Medewerkers voelden zich niet gerespecteerd, niet gewaardeerd, niet gezien en niet gehoord, merken de onderzoekers op. (HOP/BB, PvT)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl