Utrecht wil af van dubbelstudie

De Utrechtse rechtenfaculteit wil studenten verbieden om aan dezelfde faculteit twee masteropleidingen tegelijk te volgen. De dubbelstudenten doen nu veel te lang over hun opleidingen, vindt het faculteitsbestuur.

Lage rendementen

Maar het levert wel een probleem op, meent hij. “De dubbelstudenten blijven hun afstuderen uitstellen en uitstellen. Soms hebben ze twee of drie jaar vertraging. Dat is niet in het belang van de studenten, maar ook niet in ons belang: wij hebben zeer lage rendementen. Studenten kunnen de masteropleidingen beter na elkaar volgen.”

Verhitte discussie

Intussen is aan de faculteit een verhitte discussie losgebarsten, meldt het digitale universiteitsblad DUB. De rechtenstudenten zijn het er bepaald niet mee eens, niet in de laatste plaats omdat ze vanaf 2011 meer collegegeld moeten betalen als ze twee masteropleidingen na elkaar volgen in plaats van tegelijkertijd.

Volgens hen is de maatregel bovendien onwettig. Mocht dat laatste zo zijn, dan zal de faculteit hem niet invoeren, verzekert Dekker. “We gaan niets doen dat niet mag. We onderzoeken het alleen.”

Voor het eerst sinds jaren namen de fietsende studenten van Wtos zondag weer eens de organisatie op zich van een wedstrijd voor de zondagmorgencompetitie. Er was een parcours uitgezet van 1020 meter in het Delftechpark. In de dun bezette A-categorie, voor elite- en amateur-A-rijders, sprintte Wtos-lid Lennart Weerts naar de tweede plaats achter winnaar Jelle Schouten van Ahoy Rotterdam. Ook bij de veel grotere groep B-rijders viel een Delfts succes te noteren in de vorm van een tweede plaats voor Albert Drenth. Al vroeg in de race van een uur en drie extra rondjes vormde de werktuigbouwkundige met een zevental andere coureurs een kopgroep. Vluchtend vanuit de laatste bocht reed Dennis van der Hurk uit Barendrecht naar de zege. Van de directe achtervolgers was Drenth het snelste in de eindsprint. De vele scherpe bochten braken de liefhebbers van lange, rechte stukken nogal op. Drenth: “Je moet dan heel erg technisch rijden en na elke bocht flink aanzetten. In de tweede ronde lagen er al mensen af die het niet redden. Als je na zo’n bocht niet meer in het wiel kan komen van je voorgangers, rijd je jezelf helemaal kapot.” Bij de tussentijdse premiesprints werd hevig gestreden om door sponsors beschikbaar gestelde fietsonderdelen en salades. Voor de afsluitende stadsfietsenrace kwamen slechts vijf deelnemers opdraven. Zij mochten de vooraf beschikbaar gestelde zes meter bier onderling verdelen. “Dat was heel gezellig, maar we moesten wel helpen met opdrinken.”
Vijf dagen eerder waagden 88 deelnemers zich aan de tiende editie van de zwemloop van Wave. Winnaar Ferdinand Oldeman legde de vijfhonderd meter zwemmen en vijf kilometer lopen in de Delftse Hout af in 26.05,4. Dat was bijna een halve minuut sneller dan runner-up Marco Janssen, die de snelste looptijd neerzette (16.49,6). De strijd om de titel snelste zwemmer werd pas op de kant beslist. Haico Weijers wist Erik Simons met een tiende van een seconde voor te blijven (6.23,3 om 6.23,4). In het dit jaar opvallend sterke damesveld was Steffi Meinhold de snelste in 28.55,7, gevolgd door Gerdien de Jong die een tijd neerzette van 29.31,0.
Tennisser Tim van Leeuwen lukte het op de Tenniphil Open niet om zijn titel in de HE3-klasse te prolongeren. In de halve finale boekte hij zaterdag nog wel een moeizame overwinning op Stefan Kooima. De partij werd na twee uur en 44 minuten bikkelen in de hitte, in de tiebreak van de derde set in zijn voordeel beslist. In de finale, een dag later, moest Van Leeuwen zijn meerdere erkennen in Gijs Peelen (4-6, 2-6). Van Leeuwen nam een paar uur later met partner Steven van Dijk revanche door de finale HD3 te winnen van het duo Stefan Kooima/Stan Mosterd (6-3, 4-6, 6-3).

De dubbelstudenten doen nu veel te lang over hun opleidingen, vindt het faculteitsbestuur. “Er is een zekere trend onder studenten om twee masteropleidingen te volgen”, zegt vice-decaan Ige Dekker van de Utrechtse faculteit recht, economie, bestuur & organisatie. “Dat geeft ze meer kans als ze ergens willen solliciteren, bijvoorbeeld bij een advocatenkantoor. Als sommige studenten het doen, willen andere niet achterblijven.”

Lage rendementen

Verhitte discussie