Buiten de campus

Universiteiten overdenken verbod apps

Universiteiten van Nederland (UNL) denkt na over de vraag of apps ‘uit landen met een offensief cyberprogramma tegen Nederland’ verboden zouden moeten worden op de werktelefoons van hun medewerkers. Dat antwoordt een woordvoerder van de TU Delft op vragen van Delta. “Dit wordt in UNL-verband besproken zodat universiteiten hierin gezamenlijk optrekken”, zegt hij. Hij laat ook weten dat de TU Delft momenteel geen beleid heeft op dit vlak. “We raden medewerkers aan om het gezonde verstand te gebruiken met betrekking tot social media in het algemeen.” De UNL is de koepelorganisatie van de veertien publieke Nederlandse universiteiten.

De vragen over het gebruik van TikTok en andere apps kwamen op nadat het kabinet eerder deze maand alle ambtenaren verbood om op hun werktelefoon ‘spionagegevoelige apps’ te gebruiken. Dat besluit volgde op een advies van de inlichtingendienst AIVD, die stelt dat er bij alle apps ‘die in beheer zijn van landen met een offensief cyberprogramma, gericht tegen Nederland en Nederlandse belangen, sprake is van een verhoogd spionagerisico’. Daaronder vallen behalve China ook Iran, Rusland en Noord-Korea.

Hogeschool Saxion zei in reactie daarop vrijwel meteen dat ze niet wil dat medewerkers TikTok gebruiken op hun werktelefoons. Een verbod kwam er overigens niet. (HOP, PvT/Delta, SB)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl