Universiteit krijgt jarenlang zelfde rapportcijfer

Wordt het hoger onderwijs uitgehold, zoals critici beweren? Universitaire studenten merken er weinig van. Ze waarderen hun opleiding gemiddeld met een zeven en doen dat al twaalf jaar lang. Studenten van bètaopleidingen zijn op alle punten bovengemiddeld enthousiast.

Alleen in de jaren 2002 tot 2004 was er sprake van een lichte daling in de tevredenheid, zodat het eindcijfer heel even onder de zeven dook. Verder kwamen de oordelen in de Nationale Studenten Enquête telkens tussen de 7,0 en 7,1 uit. Dat staat in het rapport ‘Studenten vellen hun oordeel’ van onderzoekscentrum CHOI, dat ook de Keuzegids Hoger Onderwijs maakt.

Wel blijken universitaire studenten hun docenten steeds meer te waarderen: van een 7,1 in 1996 naar een 7,3 in 2008. Het zijn kleine verschuivingen, maar op de lange termijn is de trend wel zichtbaar.

Het kan verkeren per studie. Zo krijgen de grote opleidingen pedagogiek al jaren slechte beoordelingen en het wordt er maar niet beter op: zelfs de ‘studeerbaarheid’, vroeger het sterkste punt van de opleiding, holt achteruit. Misschien hangt dat laatste samen met de inhoud van de opleiding, die ietsje meer waardering krijgt.

De razend populaire opleidingen psychologie blijken daarentegen behoorlijk goed in staat de grote aantallen studenten onderwijs te geven, schrijven de rapporteurs.

Nog iets gunstiger scoren de moderne talen, waar de docenten en de inhoud van de opleiding veel waardering krijgen. Blijkbaar zitten ze alleen in minder mooie gebouwen, want de waardering voor de gebouwen zakt langzamerhand onder het gemiddelde. Een vergelijkbaar patroon valt te zien bij studies in de sector cultuur.

Voor rechten is traditiegetrouw weinig lof te verwachten. De zwaarste minpunten zijn de studeerbaarheid en – verrassend genoeg – de voorbereiding op de loopbaan. “Deze oordelen rekenen af met het beeld dat rechten een makkelijke route naar de arbeidsmarkt biedt”, menen de onderzoekers. “Studenten vinden de opleiding toch zwaarder dan gedacht – en theoretischer.”

In de economische opleidingen is de kritiek al jarenlang niet van de lucht, maar in 2008 zijn er een paar lichtpuntjes. De studenten zijn vrolijker over de keuzemogelijkheden, gebouwen en faciliteiten. “Het is te vroeg om hier van een trend te spreken, maar bemoedigend is het wel”, aldus de rapporteurs. Bij de opleidingen bedrijfskunde is de kritiek op de inhoud en de docenten toegenomen.

Het meest tevreden zijn de geneeskundestudenten. Op alle punten scoren de geneeskundeopleidingen bovengemiddeld, afgezien van keuzevrijheid en communicatie. Alleen studenten van bètaopleidingen hebben het beter getroffen. Zij zijn op alle punten bovengemiddeld enthousiast.

Het cultuurcentrum houdt op 4 december workshops voor hiphoppers-to-be, ‘Hiphopinje’. Rapper Grootmeester Jan, bekend van de hiphopformatie D.A.C., laat de truc zien om goede teksten te schrijven. In andere workshops leer je een beat te maken, of mag je scratchen op de draaitafel. Wie dan nog energie heeft, kan er ook nog een paar stoere passen bij leren. Dat komt goed van pas tijdens het aansluitende feest.

www.snc.tudelft.nl