Uitwisseling met nonnen

De afgelopen week vonden er in zeven Europese steden dertig verschillende cursussen plaats. Delta-medewerker Gerben Passier is één van de 25 TU-studenten die het uitwisselingsprogramma in Madrid volgde.

Op zaterdagochtend verwelkomt de coördinator van de Technische Universiteit Madrid ons met een receptie met Spaanse hapjes en wijn. Het lijkt goed voor elkaar, maar het blijft wel Spanje. ,, Wij weten ook niet wat het programma voor vanmiddag is. Wij zijn vanochtend pas uit bed gebeld”, vertelt Noemi Munguia Corredor.

Tijdens de opening is er vooral veel geklaag over de huisvesting. Ongeveer de helft van de groep van honderd studenten zit in een klooster. Eigenlijk is het klooster alleen voor nonnen, maar voor dit uitwisselingsprogramma is een uitzondering gemaakt. Maar weinigen kunnen deze locatie waarderen, want je moet wel aan de huisregels voldoen.

Doordeweeks gaat de deur om elf uur dicht. Vooral het weekend hebben weinig studenten daar zin in, want men komt toch (ook) voor het uitgaan.

Zeven Europese universiteiten organiseren in het kader van het Europese Erasmus programma een uitwisselingsprogramma van een week. Voor deze cursus kunnen studenten van de TU Delft 1 studiepunt krijgen. Bij deelname aan de culturele activiteiten in het weekend, is tevens een reisbeurs van 300 gulden beschikbaar. Dit dekt echter maar ongeveer een kwart van de werkelijke kosten, maar in vergelijking met een wintersport vakantie is dit veel leuker.

Mijn keus viel op het onderwerp food quality, dat goed aansluit op mijn interesse om met werktuigbouwkunde in de levensmiddelenbranche te gaan werken.
Wijngaard

Op maandag, onze enige lesdag, krijgen we les over het managen van de kwaliteit van levensmiddelen. Ik heb nog geluk dat het Engels van mijn docent nog wel te volgen is. Wel moeten we het doen met Spaanse sheets, maar zo leer je ook nog wat van de taal.

Op de andere dagen maken we excursies naar de veiling MarcaMadrid en de wijngaard van Protos in Vallodolid ten noorden van Madrid. Het verplichte tentamen op vrijdag stelt niet veel voor. ,,Het moet volgens de regels, anders had het van mij niet gehoeven”, zegt onze Spaanse docent senor Lopez Garcia.

De andere klas in Madrid behandelt het programmeren in Java (Gaba in het Spaans). ,,We hebben iedere dag zes uur colleges, bijna aan een stuk door”, vertelt de Italiaan Elia Berteletti, ,,bovendien is het nauwelijks te verstaan omdat het Engels doorspekt is met Spaanse woorden.” Ik ben blij dat ik meer heb gezien dan Spaanse computers.

Wat is de meerwaarde van een dergelijke cursus? Ik wilde graag mijn Spaans oefenen en daarvoor is Madrid in elk geval een goede plaats. Inhoudelijk stelt de cursus niet veel voor, al was het verhaal van maandag wel erg interessant. De ervaringdie je opdoet is echter wel uniek: het samenwerken en discussiëren met andere buitenlanders en zien hoe een buitenlandse universiteit de zaken geregeld heeft. Hier zie je de Europese Unie in wording, met alle verschillen en probleempjes die daar voor de dagelijkse gang van zaken bijhoren. En natuurlijk is het vooral ook erg leuk. In maart is de volgende kans.

Wijngaard