Henri Evers . Eind 1997 wordt het Rotterdamse stadhuis (1913-1920) van Henri Evers op de rijksmonumentenlijst geplaatst.
Voor het NAi aanleiding om aan de architect van dit gebouw – dat wonderbaarlijk genoeg overeind bleef tijdens het bombardement van 14 mei 1940 – een tentoonstelling en een publicatie te wijden. Naast dit magnum opus heeft Evers (1855-1929) in dezelfde stad ook de honderd jaar oude Remonstrantse kerk op zijn naam staan. Zijn invloed deed zich vooral gelden in zijn hoedanigheid als hoofd van de afdeling bouwkunde van de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten en daarna als hoogleraar in Delft. Zijn stadhuis is één van de meest karakteristieke voorbeelden van de representatieve bouwkunst in Nederland. Met de renaissancistische opbouw, Hollandse trapgevels en verwijzingen naar Egypistische, Byzantijnse, Romaanse en Gotische stijlkenmerken is het een typisch voorbeeld van eclectische architectuur. Volgens de toenmalige plannen was het stadhuis één van de gebouwen die de Coolsingel de allure moesten geven van een indrukwekkende Europese boulevard. De tentoonstelling geeft een overzicht van het oeuvre van Evers aan de hand van architectuurtekeningen, maquettes, en foto’s. Nog t/m 14 sept. in de Galerij van het NAi.
Zeemansleven . Na de grote schilderijententoonstelling ‘Het Lof der Zeevaart’ over de Hollandse zeemacht in de Gouden Eeuw, die eind vorig jaar te zien was in Boymans-Van Beuningen en dit voorjaar in Berlijn, besteedt ook de Koninklijke Bibliotheek aandacht aan dit onderwerp, maar dan in drukvorm. Samengesteld door het Instituut van Maritieme Historie wordt een overzicht gegeven van het woelige zeemansleven en de geschiedenis van de Nederlandse zeemacht van 1597 tot 1795. Deze periode markeert het begin, de bloei en de teloorgang van Nederlands suprematie op zee. Op de expositie ‘Varen en vechten. ’s Lands zeemacht (1597-1795) in druk’ komt ook de scheepsbouw aan bod. Zo zijn uit de collecties van het Rijksmuseum en het Nederlands Scheepvaart Museum scheepsmodellen en andere attributen te bewonderen. Uiteraard wordt ook ingegaan op enkele zeegevechten, zoals de Slag bij Duins onder Tromp en de Tocht naar Chatham onder De Ruyter. De expositie loopt van ma. t/m vr. tot 13 september in de Koninklijke Bibliotheek, Prins Willem-Alexanderhof 5 te Den Haag.
Waterpop . Dit jaar helaas geen Westerpop in Delft (wegens lege kas) maar als altijd wel Waterpop in Wateringen, dat op het laatst meldt dat Brainpool afvalt en plaats maakt voor de nimmer verzakende Dead Moon. Reden temeer. Ter gelegenheid van de twintigste editie pakt het ‘gezelligste festival van Nederland’ dubbeldik uit met: Cheez Wizard (winnaar Waterproof), Mizpah (gitaarfolk), The Hellacopters (metalpunk), Grumpyhead (house in rockbezetting), Johan (mooie NL-gitaarrock), I Against I (poppunk), Bettie Serveert (eerlijke gitaarrock), Caesar (energieke powerpop), Bushman (Parijse triphop/rap met Nigeriaanse wortels) en Urban Dance Squad alsafluiter. Vrijdagavond is er een speciaal jubileumprogramma met onder meer Jaap van Zweden en de Dopegezinde Gemeente.
220V Robotics . Onder deze titel gaat za. 15 aug. 21.00 uur een manifestatie van start over robotica in kunst en samenleving in het Rotterdamse V2 Gebouw, Eendrachtstraat 10. Het programma bestaat uit een tentoonstelling (t/m vr. 22 aug.) van 42 robots en een conferentie (zo. 17 aug. 14.00-17.30 uur). Sinds de Mars-robot Sojourner als een schildpad over de rode planeet kruipt, is het onderwerp actueler dan ooit. Er zijn momenteel al vele in gebruik, maar de echte invasie moet natuurlijk nog komen. Eén van de attracties tijdens deze manifestatie zijn de spectaculaire robots van Amorphic Robot Works, ontwikkeld door kunstenaars, hard- en softwareontwikkelaars en technici uit San Francisco. De robots kunnen vechten, maar ook musiceren en zijn allesbehalve mensenschuw.
Henri Evers . Eind 1997 wordt het Rotterdamse stadhuis (1913-1920) van Henri Evers op de rijksmonumentenlijst geplaatst. Voor het NAi aanleiding om aan de architect van dit gebouw – dat wonderbaarlijk genoeg overeind bleef tijdens het bombardement van 14 mei 1940 – een tentoonstelling en een publicatie te wijden. Naast dit magnum opus heeft Evers (1855-1929) in dezelfde stad ook de honderd jaar oude Remonstrantse kerk op zijn naam staan. Zijn invloed deed zich vooral gelden in zijn hoedanigheid als hoofd van de afdeling bouwkunde van de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten en daarna als hoogleraar in Delft. Zijn stadhuis is één van de meest karakteristieke voorbeelden van de representatieve bouwkunst in Nederland. Met de renaissancistische opbouw, Hollandse trapgevels en verwijzingen naar Egypistische, Byzantijnse, Romaanse en Gotische stijlkenmerken is het een typisch voorbeeld van eclectische architectuur. Volgens de toenmalige plannen was het stadhuis één van de gebouwen die de Coolsingel de allure moesten geven van een indrukwekkende Europese boulevard. De tentoonstelling geeft een overzicht van het oeuvre van Evers aan de hand van architectuurtekeningen, maquettes, en foto’s. Nog t/m 14 sept. in de Galerij van het NAi.
Zeemansleven . Na de grote schilderijententoonstelling ‘Het Lof der Zeevaart’ over de Hollandse zeemacht in de Gouden Eeuw, die eind vorig jaar te zien was in Boymans-Van Beuningen en dit voorjaar in Berlijn, besteedt ook de Koninklijke Bibliotheek aandacht aan dit onderwerp, maar dan in drukvorm. Samengesteld door het Instituut van Maritieme Historie wordt een overzicht gegeven van het woelige zeemansleven en de geschiedenis van de Nederlandse zeemacht van 1597 tot 1795. Deze periode markeert het begin, de bloei en de teloorgang van Nederlands suprematie op zee. Op de expositie ‘Varen en vechten. ’s Lands zeemacht (1597-1795) in druk’ komt ook de scheepsbouw aan bod. Zo zijn uit de collecties van het Rijksmuseum en het Nederlands Scheepvaart Museum scheepsmodellen en andere attributen te bewonderen. Uiteraard wordt ook ingegaan op enkele zeegevechten, zoals de Slag bij Duins onder Tromp en de Tocht naar Chatham onder De Ruyter. De expositie loopt van ma. t/m vr. tot 13 september in de Koninklijke Bibliotheek, Prins Willem-Alexanderhof 5 te Den Haag.
Waterpop . Dit jaar helaas geen Westerpop in Delft (wegens lege kas) maar als altijd wel Waterpop in Wateringen, dat op het laatst meldt dat Brainpool afvalt en plaats maakt voor de nimmer verzakende Dead Moon. Reden temeer. Ter gelegenheid van de twintigste editie pakt het ‘gezelligste festival van Nederland’ dubbeldik uit met: Cheez Wizard (winnaar Waterproof), Mizpah (gitaarfolk), The Hellacopters (metalpunk), Grumpyhead (house in rockbezetting), Johan (mooie NL-gitaarrock), I Against I (poppunk), Bettie Serveert (eerlijke gitaarrock), Caesar (energieke powerpop), Bushman (Parijse triphop/rap met Nigeriaanse wortels) en Urban Dance Squad alsafluiter. Vrijdagavond is er een speciaal jubileumprogramma met onder meer Jaap van Zweden en de Dopegezinde Gemeente.
220V Robotics . Onder deze titel gaat za. 15 aug. 21.00 uur een manifestatie van start over robotica in kunst en samenleving in het Rotterdamse V2 Gebouw, Eendrachtstraat 10. Het programma bestaat uit een tentoonstelling (t/m vr. 22 aug.) van 42 robots en een conferentie (zo. 17 aug. 14.00-17.30 uur). Sinds de Mars-robot Sojourner als een schildpad over de rode planeet kruipt, is het onderwerp actueler dan ooit. Er zijn momenteel al vele in gebruik, maar de echte invasie moet natuurlijk nog komen. Eén van de attracties tijdens deze manifestatie zijn de spectaculaire robots van Amorphic Robot Works, ontwikkeld door kunstenaars, hard- en softwareontwikkelaars en technici uit San Francisco. De robots kunnen vechten, maar ook musiceren en zijn allesbehalve mensenschuw.

Comments are closed.