U-raad kandidaat ir. Bert van Zomeren

functie: universitair docent statistiek bij de Technische Wiskunde en Informaticaleeftijd: 45 jaarplaats: nummer 2 op de wp-lijst van Democratisch BeleidOp zijn faculteit staat hij bekend als de man die alles leest.

Waarom DB? ,,Hun algemene kijk, een beetje links van het midden, beviel me wel. Omdat ik toch een man van getalletjes ben en er een opvolger voor Fred Oldenburg moet komen, zal ik me met de u-raadcommissie financiën en planning gaan bezighouden.”

Al sinds september woont hij de fractievergaderingen van DB bij en sinds een paar maanden is hij ook reservelid van de financiële commissie. Mede daardoor kreeg hij het zo druk dat hij na het dertigste seizoen maar gestopt is met volleybal. ,,Daar had ik geen puf meer voor.”

Van Zomeren is niet bang dat de u-raad zal verdwijnen. ,,Het is een moderne trend om democratie af te schaffen. Ik ben daar tegen. Er wordt gezegd dat de slagvaardigheid niet voldoende is. Daar geloof ik niet in. Op een universiteit wordt geleerd om over dingen goed na te denken. Hoe verkoop je het dan dat je omwille van slagvaardigheid binnen een minuut beslissingen neemt?”

,,De u-raad heeft wel eens tien miljoen gulden bezuinigd door goed na te denken over de nieuwe vleugel voor Technische Bestuurskunde, en twee miljoen door tegen te sputteren toen ze de Oude Delft wilden verbouwen om gasthoogleraren leuk te kunnen huisvesten. En bovendien, je doet de gemeenteraad toch ook niet weg? Het lijkt me bezopen om iets waar net zoveel geld in omgaat als de gemeente Delft te laten besturen door drie personen. Ik denk dat de u-raad zeer medewerkend is als er maar geen rare dingen voorgesteld worden.”

Sinds 1 september woont Van Zomeren, als zijn onderwijsverplichtingen dat toestaan, u-raadsvergaderingen bij. ,,Dat gaat er wel wat formeler aan toe dan bij de vergaderingen van de faculteitsraad. Het is net echt, zo’n senaatszaal met een hele batterij vol apparatuur. Het valt me op dat de informatievoorziening niet goed loopt. Het college van bestuur zendt regelmatig slechte, onvolledige stukken rond. Ik heb het idee dat ze niet of slecht met hun ambtenaren praten. Bij de discussie over het allocatiemodel heeft dat bijvoorbeeld tot grote verwarring geleid. Maar misschien is het ook wel onmogelijk voor het college om alles nauwkeurig te lezen.”

,,Ik zie het raadswerk niet als corvee. Ik heb geen hekel aan vergaderen. Ik hoop dat het allemaal goed gaat met de verkiezingen. Dat zal wel.”

leeftijd: 45 jaar

plaats: nummer 2 op de wp-lijst van Democratisch Beleid

Op zijn faculteit staat hij bekend als de man die alles leest. ,,Ik doe bestuurswerk met hart en ziel”, verklaart hij zijn imago. Na de faculteitsraad van TWI besloot Van Zomeren het hogerop te zoeken en stelde zich kandidaat voor de universiteitsraad namens DB. ,,Ik vind het belangrijk dat personeel meebeslist. Besturen moet je niet alleen aan de managers overlaten.”