Twaalf nieuwe proffen bij Natuurkunde

Technische Natuurkunde zal binnen twee jaar twaalf nieuwe hoogleraren benoemen. PensioengolfDe twaalf nieuwe gezichten vervangen voor een deel vertrekkende hoogleraren, maar de opleiding krijgt er ook vier extern gefinancierde deeltijd-proffen bij.

Technische Natuurkunde telt nu veertien voltijdshoogleraren en vier eigen deeltijdproffen (die alleen bij Natuurkunde zijn aangesteld). Drie van hen gaan voor de eeuwwisseling met pensioen. Volgens Natuurkunde-decaan prof.dr.ir. P. Kruit is deze pensioengolf een landelijk verschijnsel, dat zich aan vrijwel alle zusterfaculteiten voordoet. Hij verwacht echter geen problemen bij de opvulling van het gat. Voor de lopende benoemingen heeft Natuurkunde ,,enkele fantastische kandidaten” en Kruit denkt ook de andere vacatures probleemloos te kunnen invullen.

De opleiding weet nog niet of er eveneens een vervanger komt op de hoogleraarspost Akoestiek, nu prof.dr.ir. A.J. Berkhout in het college van bestuur zitting heeft genomen.

Pensioengolf

De twaalf nieuwe gezichten vervangen voor een deel vertrekkende hoogleraren, maar de opleiding krijgt er ook vier extern gefinancierde deeltijd-proffen bij. Daarnaast is Natuurkunde samen met Scheikunde op zoek naar een decaan, die ook hoogleraar moet zijn.